Ei ole mõtet imestada, et inimesed üksteisest aru ei saa või aset leidvat isiklikult võtavad – inimene, kes on kogenud, et temale valetatakse – õpib selgeks, et enesega ühes olijaid ja ühes olemise põhjuseid ja ühises toimuvat ei saa absoluutse tõena võtta. Midagi varjatakse ja midagi muudetakse, kuid välja ei öelda, mis ja kus täpselt – püsib segadus ja puudub selgus – enesega seonduvat ei saa täpselt paika panna – see toob kaasa selle, et vahemaad ja sisu ja panustamine ja ootused ei ole tõesed – need ei ole tasakaalus ega kooskõlas tegelikkusega.
Inimene saab aru, et on aegu ja kohti, mil temale edastatud ja temale kasutada antud informatsioon ei vasta tegelikkusele – ta saab aru, et on aegu ja kohti, mil informatsiooni edastamisel, nähtavaks tegemisel, moonutamisel ja varjamisel on kindel eesmärk – manipuleerida temaga – mõjutada tema olemist ja käitumist ja valikuid ja suhtumist.
Vale ehk kallutatud info edastamisega suunatakse/ sunnitakse inimest enesest taganema ja enesega mitte kooskõlas olema – informeerivad sõnad on kui piitsa löögid või meelitavad paitused või teadlikkust uinutavad ulmad, mis sunnivad ja juhivad tegema liigutusi, mis ei tule loomulikult ja võtma sisse asendeid ja valima lähedusi ning lausuma sõnu ja võtma vastu otsuseid, mis ei ole enese tegelikkus – inimene ise ei ole nendeni kasvanud ega kõndinud ning need ei ole tema väärtushinnangud ja põhimõtted – ta reageerib vahetult ja tõrjuvalt või püüdvalt.
Vale suunab inimese tähelepanu, iseendalt, kuhugi mujale ja kellelegi teisele – vale hoiab tähelepanu kinni seal ja selles, mis ei ole inimene ise. Vale suunab inimese tähelepanu iseendale sel moel, et ta õpib endas kahtlema, ise ennast varjama ja vihkama ning ta teab, et tema peab tõestama ja õigustama enesena olemist ja iseenda valikuid – luba küsima ja heakskiitu ootama.
Vale sunnib kõiges kahtlema ja otsima igalt poolt tõestusi, et saada aru ja teha vahet, kas tegemist on valega või tõega. Vale suunab esitama küsimusi ja otsima vastuseid – kas, miks ja milles minule valetatakse. Vale annab vastuse – Sinu enda pärast! Valet kasutav inimene väidab, et tema ei valeta – temast ei saada lihtsalt aru ja teda laimatakse - ja, kui ta seda ka tegi, siis põhjusel, et tema ei saa aus olla – vaata, milline Sina ise oled – Sinuga ei saa ju rääkida - Sina ei saa aru.
Tegelikkuses kasutab valetaja ka siin manipulatsiooni – ta jätab kõrvale selle, et kui tema oleks aus ja nähtaval, siis ta ei saaks kogeda ega omada seda, mis talle, valetades, võimalikuks tehakse - siis suhtutaks temasse teist moodi ja muudetaks temaga seonduvat – ausana seistes tuleks tal maksta ise enda valikute eest ja võtta vastutus iseenda poolt teoks tehtud sammude eest. Põhjus ongi selles, et valetades saab ja võidab informatsiooniga manipuleeriv inimene enam, kui ausana olles.
See inimene, kes valetab iseendale, valetab ka teistele – valetav lapsevanem valetab ka lapsele – valetava vanemaga kasvanud laps ei ole iseenda ja enese möödunuga rahu teinud, sest tema minevikus valitseb segadus – ta ei tea, mis ja milles oli tõde ning mis ja milles talle valetati – ta ei tea enese tegelikkust – miks ta sündis, mis oli tema tegelik tähendus ja miks tema elus teatud sündmused aset leidsid – milline oli vanema tegelik lähedus temaga ja kui oluline oli, vanema jaoks, nende vaheline suhe.
Valetava vanemaga kasvanud lapse jaoks, enese olulisust ja ühes olemist kinnitavad, sõnad ja teod devalveeruvad – neis sisalduv on võimalik variant, kuid see ei pruugi olla tõsi – ka need võivad olla manipulatsioon ja pettus. Kahtlustega pikitult võtab informatsiooni vastu ja töötleb seda laps, kes näeb enese elus ebakõlasid – vanema sõnad ja teod ja väljendused ei lähe kokku – kogu tegelikkus on erinevas vastuolus ja see kestab ega lõppe ära.
Vastuolulises keskkonnas kasvanud ja vastuolulist informatsiooni andva vanemaga koos olnud lapse eneseteadlikkus ja eneseselgus lähevad paigast ära – ikka ja jälle elab ta üle hetki, milles see, mis justkui oli senini tõde, nimetatakse korraga valeks ja enam ei kehti ning seda, mis ja kuidas oli enne vale või mida ei olnudki, nimetatakse nüüd õigeks ja ainsaks tõeks.
Selle jaoks, et segadus suurem oleks, muudetakse, mingil hetkel, vale jälle tõeks, et seejärel uuesti pooli vahetada. Segadust suurendab väide, et laps ei saa olevast aru – laps ei saa aru, et koguaeg on olnud sama - laps ei mõista ega hinda talle antavat – laps ei näe vanema panust ja armastuse suurust ja hoolitsuse hinda – kuid ennekõike on ikka põhjus selles, et laps ise ei näe ega tea enda osa loos - vanem on see, kes näeb ja teab ning seejärel annab sellest teada.
Sel moel kasvanud ja kasvatatud laps tajub ähmast tegelikkust, kuid ta ei saa seda tõeks uskuda, sest sellele puudub kinnitus - sellepärast elab ta selle tõe järgi, mis on olevas kehtiv tõde – mitte vanem ei ole see, kes täna ei valeta või täna ei räägi tõtt, vaid laps ise on see, kes on õige või siis on ta vale.
Valetav vanem teeb kurja teo – tema valetab enesele vajalikul hetkel ja enese plaanide kohaselt ning enese poolt valitud kohtades ja sügavuses, kuid ta ei näita ennast välja ega tee nähtavaks enese osa loos - vanem kasutab füüsilisel ja vaimsel teel nähtavaks tehtud informatsiooniga manipuleerimist selleks, et näidata, kuidas laps muutub – valeks osutatud last ei saa armastada, kuid teda saab karistada – õigeks osutatud last ei pea karistama ja teda ei pea tunnetekarusellil keerutama ega emotsioonide prügikastina kasutama – see ongi kogu armastuse ja hoidmise sisu – lapsest endast lähtub, kas vanem saab seda teha või mitte.
Vales kasvanud laps kõigub pendlis – ta on õige versus ta on vale – õigena on tal õigus paremana kohtlemisele ja rahule jätmisele, valena olles on teda õigus karistada ja temale olulisest ilma jätta. See tähendab, et tema elus ei ole olemas üheselt paika pidavat ja kindlalt paigal püsivat – tema elus ei ole olemas seda, mida ei muudetaks ega võetaks temalt ära siis, kui ta vanema otsuse järgi valeks osutub. Laps ei ole ega saa olla lihtsalt tema ise - tal ei ole sellise iseendana olemise jaoks toetust ja tähelepanu - ta ei saa olla see, kes ei ole üks ega teine - ta on alati üks või siis teine - ta on alati teda muutvas ja tema kohta otsust teada andvas pendlis.
Valedele ehitatud suhtes, valedega täidetud keskkonnas ja valetavate inimes(t)ega ühes ei ole lapsel õigust enese informatsioonile ega enese eest seismisele – ta ei saa enesele osaks saavast teada anda ega ise seda parandada – temaga ei nõustuta ega ühineta, sest tegelikkus ja tema tõde nimetatakse valeks ja vanema (kellegi teise) süüdistamiseks ning laimamiseks, tänamatuseks ja karistust väärivaks ning hülgamise põhjuseks.
Sel moel tegelikkust moonutav vanem valetab oma lapsele, räigelt ja avalikult, näkku – lugu on vanemas – vanem kasutab võimalust – vanem kasutab last vahendina enese ja eneses olevate teemade vältimiseks – vanem on inimene, kes ei võta enesega seonduva eest vastutust – ta näitab ja näeb, enesega toimuvas, kellegi teise süüd – laps on vähem ja jääb alla ning seega peab alluma - vanema ees vastust andma ja vanema eest vastutuse kanda võtma.
Laps võib ja saab teha ühte ja teist ning olla ja väljenduda mingil või teisel moel, kuid need ei ole põhjuseks temaga aset leidvas. Valetav vanem väidab et ta tahab lapsega koos olla ja argise päeva tõendite alusel ongi, kuid tegelikkuses väldib vanem, ise, oma lapsega lähedust, hoiab teda enesest sõltuvuses ning oma tegude ja sõnadega lõhub nende kahe vahelist ühendust – vanem lõhub, sest ta ei taha seda, mis ja kuidas temal on - laps on põhjus enesega seonduvale valele - enese jaoks vales olukorras olev vanem ei väärtusta ega hinda last, kui kingitust ja enese teekaaslast – tema jaoks on laps koorem, kohustus ja liigne.
See, kes hoiab ja hindab, see ei tee katki ega vähenda. See, kes tahab ühes olla – see annab sellest selgelt teada ja kinnitab selle erineval moel üle – tema ei lõhu kahe vahelist suhet sinnamaani, et lõpuks teatavaks teha, kui vale temaga ühes olev teine on ning näidata teisele tema tühisust - teises ei ole väärtust, et koos olla.
Selline punkt, kus selline informatsioon teatavaks tehakse, on hetk, milles näidatakse enese tegelik valik välja ja samal ajal teostatakse suhte ära lõpetamine. Tegelikkuses on see aus informatsioon, millega tulekski arvestada ja selle alusel ise oma sammud teoks teha. Kuid elus juhtub nii, et seejärel võetakse sõnad tagasi ja jätkatakse mängu – vanema armastuse poole püüdlev laps tahab vanema armastuse välja teenida.
Mitte minus ei olnud põhjus, miks mind ei saanud armastada - kuna Sinus ei olnud minu jaoks armastust või Sa ei valinud seda minule anda, siis mina seda ka ei kogenud - kui see oleks olemas olnud - mina oleksin selle ära tundnud ja seda näinud ja seda mõistnud - see oleks püsima jäänud ja minuga ühes olnud - Sina ei oleks minult ära võtnud seda, mis oleks olnud tõsi - Sina said mind ilma jätta sellest, mida ei olnud.
Armastust ei saa ühe hetkega välja lülitada, et järgmisel hetkel see uuesti sisse lülitada ning seejärel jätkata sellesama mustri kordamist - see on tähelepanu vahetus - tähelepanu suurus ja suund - iseendalt minule/ minult iseendale - olen rahulik/ olen häiritud - tasub ära/ ei tasu ära - olen nõus/ ei ole nõus - tahan ära lõhkuda ja vabaks saada/ jätkan kohustusega.
Armastus ehk Sinu mõõdupuu järgi õigena olemine tähendas tingimuste seadmist ja kuulekust ja kontrollivat allutamist. Selles ei olnud vabadust ega iseendana olemise tunnustust ja toetust - see oli rollide ühendus, mis jättis inimesed välja - tunnustus ja kiitus toodi välja siis, kui see ei ohustanud Sind ja ajal, mil olin õige poole peal - talusid ühes olemist ja veel ei käinud närvidele.
See, mis minule, lapsena, näis valena - mind vähendav käitumine, minu väärtusetuks tunnistamine ja valena näitamine - ei tähendanud, et Sina sellel hetkel valetasid - see oli hetk, mil Sina olid põhjani aus -Sina, mind, inimesena ei valinud - tegelikkuses tahtsid Sa anda/ võtta endale Maailma ilma minuta - minule, kui põhjusele, osutamine tähendas enesele alibi andmist - minu kohta valetades, Sina ei osutunud selles loos valeks - Sinu elu traagika seisnes selles, et valetades ei saanud Sa vabaks - enese selguse puuduses jäin püüdlema Sinu, kui lapse normaalsuse, poole - see tähendas, et Sina pidid jätkama valetamist.
Marianne
25.03.2025.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar