Täna tundsin taas, kuidas ma ei oska üldse oma last kasvatada, sest
mitte miski ei näi õnnestuvat – juhendit sündides temaga kaasa
ju ei antud – me jõume alustades ikka korduseni. Mina solvun, sest näen, kuidas tema ei taha minuga koos olla st teha seda, mida temal tuleb teha ja hoida selle juures mind ilusa ja heana – anda mulle võimalus tunda ennast õnnestununa, kui tänase päeva saab lõpuks tehtuks lugeda. Mina olen Mina ja
tema ise on Mina – me oleme erinevad, kuid me tahame sedasama –
lõpetada see, mida me ei taha teha.
Tema ei taha kohe üldse oma õppetükke teha, kuid teema kasvades
tunnen mina, et tema ei taha mind enese kaaslaseks. Mina panen
võrduse enese oskuste ja suutlikuse ning tema õppimise innu ja
soorituste kvaliteedi vahele. Tunnen, et minul ega minus pole jõudu,
et seista paigal ja kogeda tema erinevaid väljendusi. Mina ei seisa
kindlalt maas, vaid lähen lendu ja liigun tunnetetuulte käes, mis
kasvavad tormiks, kui mina ei oska, sest ma lihtsalt ei oska, ja siis
tahan ma selle Maailma ära lõhkuda, et sellest välja pääseda,
sest see jama liigub kaasa kõikjale – kui mina ei õnnestu
õpetajana, siis järelikult ei õnnestu ka emana ning kuna lapsega
koos olles olen ema, siis tahan sellest sidemest ära ja välja.
Tahan tõmmata piiri meie vahele, sest ei oska olla erinev, kui olen
kaks erinevat rolli ühe inimese lahenduses.
Ma ei taha oma aega ära anda sellele, mis ei toida ega täida mind.
Sama on temaga - õppimine muudab teda ja ta ei taha sellise endana
olla. Me mõlemad sõdime selle vastu, mis käib meie rollidega
kaasas - olla laps, kellel on koolikohustus ja ema, kellel on lapse
kasvatamise kohustus, sest meil on – minul on laps ja lapsel on
kool – õhina ja hurraaga alustatud teekond lõhub ja lahutab meid.
Minus on teadmine, et ma täidan oma osa st minul tuleb leida
rollilahendus, mis on meie mõlema kasvamise jaoks vajalik – ma
tean seda, kuid mina teen seda iseendana. Kui loom või lind, olen
püünistes kinni hoituna ja vabaks püüeldes lõhun ise ennast.
Vaatan läbi viha katkisena välja, kuid ma ei näe, et mina olen
iseenda poolt loodud lõksus. Lõks on muster – kordustena kohas,
kus on võimalus vahetada ja valida, et muuta senist tulemust. Kuid
mulle tundub, et astudes uues päevas kindla plaaniga olla muutunud,
peegeldub mulle vastu vana ja proovides mööda või eemale põigelda,
astun taaskord lõksu ning tunnen isiklikult, et minul on iseendana
nii paha olla.
Isiklikult võttes ma ei näe enam teed, vaid vajan kohest
väljapääsu, sest minule tehakse liiga – minult võetakse minu
aeg ära. Mina tunnen, et olen enda seest väljas, et sundida suuta
teda ise ennast liigutama ja ise enese eest mõtlema ning see viib
jõu ja ma värvun tumedaks. Ma ootan, et ta annaks tagasi minu aja,
hoiaks ja väärtustaks seda. Selle eest, et ta ei tee seda, tahan ma
teda karistada ja võtta temalt ära tema aeg iseendale.
See on kurvalt naljakas, et kui tema on õppimise seljataha jätnud,
siis on terve Maailm talle taas ilus paik, kuid mina ei pääse
vabaks, sest mina ei lase ise lahti. Minus on teadmine, et homme
algab kõik uuesti – see sama vana jama kestab edasi. Ma ei leia
seda, mis on minu rõõm ja preemia tänases ajas ega seda, mis
toidab ja täidab mind – ma ei leia neid üles. Kui olen suutnud
oodata ja juhatada, erinevatele nuppudele vajutades ja
manipuleerides, ülekõrgudes ja vihastudes, paludes ja ükskõikselt
ennast tundetuks lülitades, jõudnud kohta ja aega, kus ta saab oma
raamatud sulgeda – tunnen ennast väsinuna ja mustana, sest jõud
on kadunud, ei ole rõõmu ega positiivsust.
Tahan koos ja kõrvu käia, kuid mitte kanda ja olla seinaks, kelle
vastu ja pihta pursatakse – tema lubab endale kõike, sest ta ei
karda mind kaotada – tema kardab, et see tema tänane päev kestab
igavesti. Tema ei taha anda mulle teadmist, et olen õnnestunud, sest
siis tähendaks see minu tunnustamist ja tema enese käitumise valeks
tunnistamist. Kui mina tahan, et ta kasvaks, siis tema ei taha seda
teha. Kasvatamine on minu, kui vanema „töö”, kuid tema ei pea
minu tahtmise järgi tegema - tema ei vaata seda, et tema ise
kasvatab iseennast. Tema teab ja näeb, et mina ei lase temal tagasi
ega kõrvale astuda ning need minu poolt seatud piirid võtavad
temalt vabaduse ja neid ta lõhub, et mitte astuda ise edasi.
Kuid piirid olen mina ise nähtaval olles ning minu pihta viskub ta
vaimse ja füüsilise jõuga – mina võtan isiklikult oma Minana ja
kõik keerleb uuesti ringis. Me oleme kaks inimest, kes on rollidega
seotud ja me täidame omi osi ning teeme seda iseendina, kuid vahel
käib see nii, et tunneme sundust olla selles suhtes ja siis otsime
erinevaid lahendusi, et leida üles lõpetav lahendus teadmisega, et
me ei pea tegema seda, mida me täna teeme – me ei taha kasvada koos.
Meil mõlemal on õige tähelepanu vajadus – mina ei saa seda
sellele, mida mina teen ja tema ei taha valet tähelepanu sellele,
mida tema teeb. Tema ei anna mulle vajaminevat, sest tema ei saa –
tema ei tunne ennast õppides ilusana ja ta teab, et õppimise eest
saadav tähelepanu ei toida ega täida teda, vaid jätab alasti
iseendana. Seega ta käitub „inetult”, sest siis ta saab selle
tähelepanu, millega ta toime tuleb – seda saab hävitada iseendast
tundeid välja valades – see on kanal, kuhu ja kuidas ta oskab
laheneda.
Mina ei taha õpetada, sest siis ei ole alasti mina ilus ja hea –
tema ei taha õppida, sest siis ei ole tema enda jaoks ilus ja hea.
Me mõlemad vajame õiget tähelepanu, mille paistel olla ilusad ja
head, seda saame siis kui teeme seda, milles õnnestume st olemegi
kindlalt juba ilusad ja head. Kuid meie rollid määravad ette, et
ühes tuleb läbida etappe, milles me veel ei ole oskajad ja kõigega
õnnestujad ning seal me kogemegi igasugu huvitavat tähelepanu,
mille käes ja ees pole üldse tore kohal ja olemas olla. Vingerdame ja sõdime vale valguse valgel ning tahame tagasi vana tee varju –
keerata sunnitud teelt kõrvale, et astuda eemale ja lahku.
Mina tahan kuulda lauset - „Mina enam nii ei tee!” - et seda uskudes lubada endal hingata välja ja lasta enesekaitsest lahti – siis ma enam ei pea, sest tema ju enam ei tee. Rollid jäävad küll alles, kuid see vaatus saaks läbi – see aeg jääb kord seljataha, et saaksime teed jätkata ilma, et võtaksime teiselt vabaduse, kui iseennast kasvatades kasvame teineteisega ühes olles.
Kuidas, siis astuda uues päevas järgmine samm, kui on hirm, sest on
teadmine – me oleme seotud, mina olen täna see, kes ma olen ja
täpselt sedasama on ka tema ja kooskasvades reageerimegi enese moel,
vahel ise ennastki üllatades. Ainult astudes saame teada, kas ja
kuidas teine täna on või ei ole, kas teine täna teeb või enam ei
tee. Kas täna pääseme vanast edasi, sest teine kasvas edasi –
kuid kumb meist peab esimesena kasvama, et teisel ei oleks enam
mängukaaslast ...
Marianne
09.04.2020.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar