Kontrollides
jälgitakse, pannakse tähele ja teatakse, mida ja millal teine teeb.
Kontrollija ei usu, et teine oskab ise õige ja vale vahel vahet
teha. Teisi kontrollitakse sellepärast, et nad ei oleks vabad tegema seda, mida nad ise valivad teha - kontrollija ei luba enesele vabadust olla vaba – kontrollija kontrollib ise
ennast.
Kontrollides
võetakse teiselt võimalus ise õppida. Kontrollides võetakse
endale õigus olla parem st ise otsustada teise olemise/ tegemise üle
ja karistada teda tema eksimuste eest. Kontrollimine on tegelikult
iseenda karistamine, sest kontrollides teostatakse õige ja vale
teguviisi ja olemise üle otsustamist – kontrollija määrab ja
jälgib karistuse täideviimist. Kuid karistus karistab karistajat –
kontrollides, kontrollitavast ülekõrgudes, muututakse – tuntakse
ennast järjest suuremana ja õigemana – kontrollitav kaotab
kontrollija silmis oma väärtuse, sest temast on saanud on potentsiaalne oht
kontrollija vabadusele.
Kontrollimine
on oma vabaduse kaotamine, sest selle teostamine on pidev valvelolek
ja protsess ning selle käigus tõuseb viha, mida on vaja
ennastlõhkuvas energias olemiseks – teisest üle olemiseks, et
suuta teda mõjutada valet vältima ja õigesti käituma. Sellesse
situatsioonimängu on viha sissekirjutatud – kontrollides nähakse
teise vabana olemist ja teatakse, et ise ei lubata endale sellist
käitumist ja seega tuleb teine peatada – keelata tema tegevus ja
karistada, et ta ei julgeks teha, sest muidu tunneb kontrollija oma
vabadust piiravaid ahelaid.
Kontrollides
väljutakse oma piiridest, kuid nii muututakse haavatavaks –
kogetakse võimutunnet, kui suudetakse teist hirmuga kinni hoida,
kuid tuntakse enese jõuetust, kui hoolimata pingutustest teine ei
kuuletu – teine otsustab ise oma vead teha ja iseendale õppetunnid
valida. Kooskasvamine versus kontroll – õppimine versus õpetamine
- vahe on selles, kes vastutab inimeses ja inimesega toimuva üle,
kes lubab endal eksida st õppida.
Kontrollides
ei lubata eksimusi – teine ei tohi valida valet teed. Kontrollija
tunneb ahistust oma tegevuse pärast, sest ta usub, et ta peab suutma
teist mõjutada nii, et too teeks seda, mida peab tegema – õpiks
oma õppetüki ära ja hoiaks ise ennast kontrolli all – õppimise
tempo dikteerib kontrollija. Mida kiiremini teine oma veast aru saab,
seda kiiremini saadakse kontrollimisest vabaks ja ei olda enam
kohustatud ühes käima. Kontrollijal on oma rollis olles hirm, et
kui tema ei tee ega ole ja ei täida oma ülesannet st ei
kontrolli iseenda käitumist, siis võidakse tema enese käest aru
nõuda ja tema ise saab karistust tunda – seega tunneb ta sundust
olla kohal ja jälgida.
Kontrollimine
ahistab kontrollijat, sest selleks, et mitte ise eksida, tuleb
pidevalt iseennast teise kõrval kontrollida – kaotatakse ise oma
vabadus. Kui suudetakse ise ennast kontrollida, siis usutakse, et
teine võtab õppust ja kontrollitavat käitumist jälgides, võtab
endas iseenda kontrollimise omaks ning oskab õige ja vale vahel
valida.
Kontrollimise
teostamiseks on vaja kahte inimest – kontrollijat ja
kontrollitavat. See inimene, kes tunneb ennast teise käitumise/
valikute pärast ohustatuna, võtab endale kontrollijarolli ja
teisest saab kontrollitav. Tegelikult on nad mõlemad ise enda
kontrollijad – mingil põhjusel on nad iseendas otsustanud, jälgida
iseenda toimimisi ja valikuid ning keelata ära iseenda poolt
tehtavad iseendale ohtlikud ilmingud. Oma huvitavalt ise ennast
lõhkuvas mängus peegeldavad nad teineteisele teineteist – volüümi
keeratakse juurde ja võimendatakse värve. Peegeldades ja
peegeldudes kasvatakse oma Mina üha suuremaks, et suuta sundida
teist muutuma ja anda nii enesele vabadus tagasi st ilusate ja heade
tunnetega rahu sees elava Mina pilt – sellise Mina, keda näha
tahetakse ja kellega ühes elades toime tullakse.
Marianne
02.04.2020.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar