Kui
laps kasvab oma teel ja alles õpib iseennast tundma ning kasutama ja
Maailmaga suhtlema, siis tema nö kasvuperioodid ehk ealised
iseärasused on kasvatusteadlaste poolt paika pandud raamid, milles
mõõdetavad suurused sees selleks, et mõista normaalsust –
milline on õige eakohane väljendus ning teada seda, mis, millal ja
miks võib juhtuda ning üsna tavaliselt juhtubki. Kõik see on ilus,
mis täppisteadusena välja on uuritud, eriti kui see sujub tasaselt
ja nii möödaminnes, kuid ühe inimese kasvamine ei ole kunagi
kerge töö, ei temale endale ega nendele, kellega ta sellel teel
kokkupuutub ja ühes käib – inimesed kasvavad teineteisega koos.
Laps
on seotud nende inimestega, kes tema lähedal on. Ta ei ole kõigiga
täpselt ühesugune ega ole ka ise koguaeg samasugune. Lapse tee on
tähiseid ja tihedaid muutusi täis. Ta ei kõnni oma teel eraldi,
vaid on nende seltsis, kes on teda saatmas ehk üles kasvatamas.
Öeldakse, et laps on perepeegel ja õpetaja oma vanematele, kuid
kuidas saab laps olla oma vanema õpetajaks, kui vanem on tema
üleskasvataja ning oli juba olemas, kui laps alles sündis. Vanemas
on ju rohkem kõike seda, mida ta teab, oskab ja juba kogenud on –
vanem on ju lapsest vanem.
Iga
pere elus on olemas huvitavad argised päevad, mil kodus tundub
olevat sõda, sest midagi pole paigas ja pereliikmed käivad
üksteisele pihta ning pinda – lapse „kasvatamine” tundub
aia taha minevat ja oma võsukeste käitumisega ei ole üldse kerge
toime tulla – vanemate katsed, oma tundeid kontrollides, lapsi
kontrollida ei näi õnnestuvat - „Jah, miski on küll Taani riigis
mäda.” Mida valitakse põhjuseks? Miks, kellel ja kelles on teema?
Kelle käes on lahenduse võti?
Vanem
ei taha uskuda, et temas endas võib midagi sassis olla, sest kuidas
võtta vastu teadmine, et laps tuli ja näitab nüüd oma vanematele
teed. Vanem on ju suurem ning targem ja tema sõna peab peale jääma
– selles kohas, kus vanem oma õigust nõudes tahab, et laps
lõpetaks oma tegevuse ja vait jääks ega oleks nähtavalt ning
kuuldavalt olemas, ei taha vanem ise endasse vaadata. Ta sunnib
suurema jõuga – karistuste hirmuga - lapse vait, et anda iseendale
võimalus pääseda. Vanem otsib endale lahendust ja keerab kogu loo
tagurpidi – lapsel on teema, sest lapsega on probleem ja seega
tuleb lapsele leida lahendus nö otsida abi, kuidas muuta laps
normaalseks ehk vanema jaoks probleemide vabaks.
Kes
on, kelle loos, peaosaline, kes osaline? See, kes läheb põlema, kui
tunneb ennast puudutatuna – selle teema see lugu on. Laps nö
käivitab loo, kui teeb seda, mida ja kuidas ta teeb, kuid tegelikult
avab vanem reageerides ise endas selle osa, mis on oodanud oma aega,
et anda talle võimalus endasse vaadata ja kasvada. Laps seisab omal
kohal, et aidata oma isa või ema tema kasvamisel – see ongi see,
kuidas laps on oma vanema õpetajaks ja see tee on kahepoolne
koostöö.
Kui
teema ei ole lapse oma, siis laps mängib oma osa ning vanem
reageerib ikka ja jälle ning see teema on vanema elus täpselt seni
kaua, kuni vanem ise endaga tegelema hakkab – vaatab endasse ja
otsib ning kõnnib oma teed iseendani. Seega, kui laps on ja
puudutab, siis küsigu vanem ise endalt - Mis temaga tegelikult juhtus ja miks
tema tunded temast endast suuremaks kasvasid? Mida tema tunded
proovisid tema sisse ära peita?
Marianne
29.04.2020.as
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar