Omal moel on inimene nagu tühi leht või valge lõuend – kõik see, mis kellelegi teisele vastu vaatab, räägib millestki ja annab aimu, kuid see on ja jääb selle teise tõlgenduseks ja arvamuseks. Inimene teeb ennast nähtavaks läbi oma tegevuse ja läbi enese väljenduse – alles, läbi millegi tegemise või kellegina olemise vormi valinuna on ta elustuv, kogetav ja nähtav.
Tähelepanu toetusel ja tähelepanu poole püüeldes ja tähelepanu vältides on inimene see keegi, kes suhestub tähelepanuga, sest tähelepanu mõjutab tema väljendust ja olemist. Selle jaoks, et ennast tagant tõugata või enesele võetud kohtustusi täita või midagi konkreetset kätte saada - selle jaoks, et vältida arusaamatusi või hinnanguid või ära ütlemisi või piinlikke hetki või üksinda jäetust või ebamugavat seltskonda või ära kasutamist ehk valet tähelepanu, kasutab inimene ennast kui rolli – ta on enese laadne toode, kuid siit ja sealt, enese või kellegi teise eesmärgi päraselt, muudetud.
Iga roll annab inimesele midagi juurde, kuid samas võtab temalt midagi ära – roll on inimese laiendatud ja piiratud Mina. Lapse rollis olija saab juurde selle, mida täiskasvanu peab saama ja oskama ja andma endale ise, kuid samas kaovad temal õigused, mis täiskasvanul olemas on – õigupoolest need ei kao ära – nendega ei arvestata ja neid muudetakse, vastavalt last kasvatava isiku vajadusi silmas pidades ning tolle teadlikkusele ja teadmistele tuginedes – ka laps ise annab oma panuse – tema käitumine, valikud ja olemine saavad tagasiside osaliseks ja edasise käistlemise aluseks.
Roll on vajalik inimeste vaheliste suhete markeerimiseks, erinevate situatsioonide läbi mängmiseks ja erisuguste suhtemängude teoks tegemiseks – just nagu lapsepõlves – Meie mängime seda mängu – Sina oled/ Mina olen. Laste poolt maha mängitu sai teoks kokkuleppe alusel – mõlemad nägid ennast mängus osalistena ja nad said selles mingisuguse ülesande/ väljenduse võimaluse – neil oli konkreetne enese kogemise ja nähtavaks tegemise võimalus olemas.
Mängu alustamisele eelnes, selleks, et teada Kes ollakse ja mida mängitakse, nn läbirääkimiste periood – aset leidis meelitamine, tehingu pakkumine, sundimine, loosi võtmine, kellegi teise poolne kohustamine või see leidis aset lihtsalt koos olemise ja teineteisega, mängu vormis, suhtlemise soovi alusel.
Siis, kui seda teist käepärast võtta ei olnud või seda teist sobival moel ei olnud, siis sai laps valida endale, enese mängu kaaslaseks, mõne välise asja/ eseme või anda enesele ka, teiste jaoks, nähtamatu rollipartneri. Laps valis endale lahenduse enese võimete ja võimaluste kohaselt – see miski oli tema abi iseendale – tal oli olemas see keegi, kes temaga suhtles ja teda, lapsele vajamineval moel, nähtavaks tegi.
Erinevalt lapsest ei vali suur inimene olla aus ega rääkida, selgelt ja üheselt, oma tegelikest eesmärkidest – vajades ennast, kui rolli, saab suur inimene manipuleerida tegelikkusega ja olla tahtlikult eksitav. Avalikuks tehtud mängu asemel mängitakse varjatud mängu – olemas olevatele rollidele lisatakse liited ja põhirollide asemel kasutatakse teistsuguseid rolle – kuid neid kõiki, eraldi ja nimeliselt, välja ei tooda ja sageli neid ka ise ei teadvustata.
Olles rollina ja koheldes teist selle rolli partnerina viiakse suhtlus ja koos olemine teisele tasandile – võimalused ja õigused muutuvad, kohustused ja piirangud täpsustuvad ja lisanduvad. Mäng käib ja muudab osaks saavat, kuid toimuvas kokkulepet sõlmitud ei ole – selle asemel on kasutatud tähelepanu ja informatsiooni – Mina tean, milline Sina oled – mina näitan ja kirjeldan Sind – hakka sellisena käituma!
Toimuvast ja enesest mitte teadlik inimene läheb õnge – ta ei mõista, et temaga koos on inimene, kes valib enesele, senisest erineva, rolliMina – seega ta ei tee vahet erinevatel rollidel ja nendega liidetud väljendustel ja tagapõhjal – ta samastab kõik nende rollidega, kellena ta teist ja ennast teab ja näeb - seega võtab ta rolli vastu ja mäng saab alata – tema on teise jaoks vajamineval moel olemas ja väljendumas - sellel hetkel jääb ta oma põhirollile seni olemas olnud tähelepanust ilma ja enesele seni võimalikuks osutunud enese kogemine kaob - alles jääb teistsugune, iseendaga mitte kooskõlas olev ja teise poolt kirjeldatud, olemine ja sellele pööratud tähelepanu.
PS - sellel mängul on üks oluline puudus – sel moel rolli nimetatud ja ennast sellisena tõeseks pidav inimene ei saa oma rolliMinast vabaks enne, kui teine teda teisiti näeb, näitab ja kirjeldab – alles siis, kui teine seda mängu muudab, siis muutub inimesega seonduv. Ise enesega seonduva muutmiseks tuleks inimesel olla enesest ja enesega seonduvast teadlik ning mäng nähtavaks teha ja selles mängimine lõpetada – koos olemise senine vorm ära lõpetada ja teise tähelepanust sõltuvuses olemisest vabaneda.
Rollidel ja inimeseks olemisel vahet tegemata ja enese eest vastutust võtmata on rollide mängu väga raske tõeks tunnistada ja iseendast, kui erinevatest rollidest, väga keeruline lahti lasta – aegade jooksul on enese teadlikkus segamini aetud ja ennast ise ära teisendatud – raske on vastata küsimusele - Kes mina olen siis, kui mina saan minule vajamineva tähelepanu osaliseks? Kes mina olen siis, kui ma ei saa minule vajamineva tähelepanu osaliseks – kelleks ja miks mina muutun siis, kui minu osaks saab, minu jaoks, vale tähelepanu? Kust, kuhu maani ja milles seisnen Mina ise – inimesena?
Raske õppustel, kuid kerge lahingus on sellel inimesel, kelle õppetükid on läbi õpitud – tema teab, millest on jutt ning milleks ja kellena tema oma teekonnal kõnnib – tema teab ja mõistab enese teadlikkuse ja vastutuse olulisust. Tema sõda, iseenda sees, leiab aset siis, kui tema ise, vana harjumus saatel, tema enese möödunust elustudes või olevas osaks saava manipulatsiooni mõjutusele kaasa minnes, sirutub rolli ja teise tähelepanu järele või väldib enesele osaks saavat – sel hetkel ta valib, kas varjata ja kaotada ennast või olla ausalt ja ehedalt iseendana.
Kergem on õppustel, kuid raskem on lahingus sellel inimesel, kes väldib ja muudab enesega seonduvat ning kasutab ennast, kui rolle ja rollides olevaid teisi, enesele vajamineva lahenduse andmiseks. Tema sõda leiab aset siis, kui temaga seonduvas toimub rollidesse nimetamine, nende ära võtmine ja temale endale vajalikule rolliMinale osaks saav tähelepanu, justkui teda ära kaotades/ ära muutes, muutub - tema sõdib välises ja kellegi teisega selleks, et enesele vajaminev tagada ja enese jaoks valet vältida.
Inimeste vaheline vastukäimine saab alguse sellest, kui inimene ei mõista käimas olevat mängu ega nõustu teist, teise poolt väljavalitud moel, nähtavaks tegema – tüli tõuseb ja jätkub, kui inimene tahab selle teisega, kes temaga koos, mängida, kuid tema tahab olla tema enda poolt väljavalitud moel ja see olemine ei lähe teise tahtmise/ vajadusega kokku. Sellist olukorda nimetatakse konfliktiks, sest mõlemad tahavad enesele tähelepanu, kuid ei seda, mida neile ollakse valmis andma ja see, mis neile osaks saab, seda nad nimetavad valeks.
Sellist olukorda on keeruline lahendada, sest, hoolimata vanusest, on tegemist lastega, kes rollide Maailma kinni on jäänud – selle jaoks, et enesega seonduvat lahendada, tuleb enese sees olevat lahjendada – laiendatud moel välja elada – tuleb anda endale roll, et enese sees toimuvat vältida või see läbi abivahendi söödavamaks teha.
Roll ei ole kunagi tervik ega kogu tegelikkus – see on võimalus ennast tuunida ja teistmoodi väljendada ja kogeda ning ka vastu saada. Enese rolliMinale saab anda enesele vajaminevad omadused või kaotada sobimatud. Enesele antud rollile saab nõuda teistsuguse tähelepanu osutamist, selle alusel saab seada, kellelegi teisele, tingimusi. Selle rolli abil saab vältida enesele mitte sobivat - saab vältida ka teist inimest.
Selle jaoks, et roll paremini töötaks ja enesele vajaminev tulemus saaks olema, on vaja seda teist, kes kaasa mängib ja rollist tõe teeb. Kui ausal teel ei saa, siis saab manipuleerimist kasutades - tähelepanu kasutades informatsiooni edastades - laps kasutab enese aitamiseks vanema olemas olemist ära - sama teeb ka lapse vanem - suletud keskkond, piiratud arv osalisi, osaliste teadlikkuse ja iseenda mõistmise tase.
Mõlemad on Lapsed, kes vajavad Vanemat, kes võtaks vastutuse kanda ajal, mil laps ise ei oska/ ise ei saa ennast aidata - see on enese rollina nägemine - vanem läheb tagasi aega, mil tema oma rolli kinni jäi - tema ise, iseenda jaoks, oli oma Vanema asemel - tema jäi Vanema rolli kandma, sest tegelik vanem ei täitnud oma kohustusi st ei võtnud nähtavalt ja selgelt vastutust - ta ei päästnud ega kaitsnud last ega muutnud tollele osaks saavat.
Olevas toob see kaasa selle, et oleva aja Vanem lahkub oma senise rolli koha pealt ja tema laps jääb ilma vanemata, sest vanem on muutunud ning näitab ja kirjeldab last ülekohut tegeva Vaenlasena - justkui teiseks muutunud vanem, kes maskeeritult Lapse rollis olevana, annab teada, et tema ei pea vastutama ja enesega seotud tagajärgedega tegelema - muudetud laps peab, nii iseenda, kui ka vanema ja kogu aset leidva loo eest, vastutama. See on info, oleva aja lapsele, selle kohta, kuidas ja kellena oleva aja vanemat tuleb vaadata ja kohelda.
Hülgamise, üksinda olemise, üksinda jäämise, valeks nimetamise kogemused tähendavad Lapse, enese osaks saava tõlgendust, aja kohta, mil ta oli ilma rollipartnerita sellele rolliMinale, kellena tema ise ennast Maailmas olevana ja elavana nägi - see oli aeg, mile Lapse kõrval ei seisnud tema Ema/ Isa, vaid sama inimene, kellegi teisena ja see teine nägi ning kohtles last nii nagu senine Laps oleks ära kadunud/ teiseks muutunud.
:::::::
Tahtes teada, millises vähem või rohkem varjatud mängus Sina osaled – jäta kõrvale põhirollid, st tegelikkuses kokku ühendavate rollide nimetused – selle asemel vaata seda, kellena teine Sind näeb ja kohtleb – st millist infot ta Sinu kohta välja annab ja millisel moel ta teie vahelise suhte nähtavaks teeb – selle alusel saad tead, kellena tema ennast näeb ja millisele rolliMinale tema tähelepanu Sinult tahab – selle tahtmise alusel ta Sinule, enesele vajamineva, rolliMina ka projitseerib.
Vajades, seda teist ja selle teise tähelepanu, teed Sina ise ennast sellest teisest sõltuvaks – tähelepanu, kui olemas olemise kinnituse kestmise jaoks oled see, kellena teine lubab olla ja tahab, et oleksid. Vajadus, teise järele, käib kaasas Sinu möödunust – Ilma teiseta ei ole mind olemas!
Jep – see on rollide mängu enese elu tõeks pidava inimese järeldus – ilma teiseta ei ole võimalik rollina nähtavaks saamist kogeda – põhirolle ei saa keegi ära võtta – need ei kao ka siis, kui keegi neis olemist ei näe ega tõeks tunnista – inimesena olemist ei saa mitte keegi ära võtta ja inimesele rollipartnerit olemas ei ole.
Varases möödunus kartsid, rollide mänguga esimesi kordi kokku puutudes, tegeliku enese kaotust, hiljem juba mingi rolli liite ja/ või teise süsteemi kuuluva rolli kaotust - see tähendab, et olid rollide mängus osaline ja sellest oli saanud Sinu tegelikkus.
Marianne
05.05.2025.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar