teisipäev, 29. august 2023

Iseendana seismine - piiride seadmine

 



On olnud hirm

mõnede inimeste ees,

on olnud hirm

mõnede kohtumiste ees,

on olnud hirm

mõnede väljaütlemiste ees,

on olnud hirm

mõnede ees

või enese eest

seismise ees.


On hirm olnud,

sest ei teadnud,

kui mina ütlen EI

kas see sõna,

siis ka peab,

kas see sõna

ära hoiab,

ära lõpetab,

ära vaigistab

ja teise peatab.


Olen kartnud 

öelda EI,

sest ei teadnud,

kas teine vihastub

ja vastu astub

või vihaga vaatab

ja sünkjalt vaikib

või välja naerab

ja pilkavalt irvitab

või ikkagi teeb,

ikkagi jätkab,

ikkagi ikkagi

vale jätkub.


Haavalehena vabisesin,

kui tuli öelda EI,

sest ma ei teadnud,

milline tähelepanu 

mind puudutab -

kelleks see mind muudab.


Öeldes Ei

lihtsalt soovisin,

et teine mind,

kui Inimest näeb,

austab ja mõistab -

peopesal hoiab

ja minul 

minuna olla laseb

ega teine ennast

vahele sega

või peale suru

või asemele aseta

või lahku ei astu.


Olin ettevaatlik,

sest ette ei teadnud,

kas teine austab

ja mind hoiab

ka siis,

kui tema tahtmine ei loe,

tema vajadus ei loe,

tema soov ei loe,

tema vabadus ei loe,

tema Mina ei loe.


Oli hirm

öelda Ei,

kuigi oli põhjust

ja oli vajadus

öelda teisele Ei -

ära tee,

ära ole,

sest see

hea ei ole.


Oli hirm,

sest oli põhjust

hirmu tunda -

oli ühine ajalugu -

mäletasin ju küll -

EI-d kuuldes

ei oldud viisakas,

ei oldud austav

ega mõistev.


Ikkagi tehti nii

nagu ise taheti,

ikkagi jätkati nii

nagu ise taheti -

välja öeldud EI

ei pidanud

ega peatanud

ega valet

ja ebaõiglust

ära ei hoidnud.


See oli siis,

kuid nüüd,

kui ütlesin EI

siis ellu jäin -

teine peatus

ja jäi pidama -

mina ei kadunud

sain iseendana 

olla edasi.


Marianne

29.08.2023.a

Kommentaare ei ole: