kolmapäev, 3. juuli 2019

Kas Sina oled süüdi selles, et Sa ei elanud teisti






Kui inimene on ohver, siis ta ei saa olla süüdlane, seega on tal vaja tunda end ohvrina, sest temas elab hirm, et tegelikult on tema ise süüdi.

Süüdlane on see, kes on kellegi või millegi ees või vastu eksinud – see on vea tegemine kohas, kus korduse võimalust ei ole ega anta, sest juba ära olnud hetk on möödas. Süüdi olles on inimene teinud midagi sellist, mida enam olematuks muuta ei saa. Inimene saab jääda süüdi nö piiritletud otsa lõppevas ajas, sest igavikulises mõõtmes kordab ta oma õppetunde, lahendamata jäänud teemasid lahendades ja neist tulenevat mõistmist endas vastuvõttes kõnnib ta süüdi olemata oma teel edasi.

Süüdi olles seisab inimene paigal oleviku killud käes ja vaatab, kuidas tema AEG on otsa saanud. Ta võtab katkised tükid endaga ühes, kõnnib nende teravatel servadel ja kannab raskusena seljas, et ta ei unustaks, vaid hoiaks olnu alati meeles. Inimene ei võta iseenda poolt tehtut vastu, sest süüdi olemine on teda ära märgistanud ja sellisena on ta iseendale häbiks, nii ei võta ta ennast endaga ühes, vaid salgab maha ja peidab pilkude eest ära või seab ennast karistuseks märklauana üles, et teda loobitaks tomatitega või sülitataks näkku, justkui öeldes – olen ära teeninud teiste põlguse. Kui inimest on piisavalt nuheldud, kas verepisarad pesevad siis tema näo lõpuks puhtaks ja veritsevad armid annavad teada, et ta on oma patud lunastanud ja saab loa unustada.

Mis sunnib inimest tahtma näha teise kannatusi ja pisaraid, nõudma vere tasuks verd ja kannatusi – nii luuakse ahel, kus ühtedele antakse ühiskonnas valitsevatest seadusest või reeglitest tulenev õigus vastata märgilise tähendusega teole samasuguse teoga. Õigluse lipu all marssides loob inimene endale oma tee, sest tema enese käed viivad teise elu muutva teo ellu. Kui inimese sees kõneleb valu, siis ta ei leia endas kohta mõistmisel ega rahu olnu lahti laskmisest, sest ta tahab kogetu korvamist ja olla õigeks tunnistatud, et see, kes tema vastu eksis ja tegi valesti oleks süüdlane ning läbi selle saaks õiglus jalule seatud – tema on ohvrina puhas ja õige.

Inimene usub, et tema on süüdi, sest temas on teadmine, et tegelikult oleks ta võinud teistsugune olla, kuid ei olnud ja see ongi kogu vajaminev tõestus, et ennast süüdi mõista. Kui inimene tunnistab ennast süüdi, siis kannab ta karistust ja on ära märgitud – ta on erinev. Süüdi olles ei ole inimene vaba, sest ta ootab, millal talle öeldakse, et nüüd on ta puhas. Inimene kontrollib ja valvab ennast, kõnnib nööri mööda ja kannab kahetsuserüüd, sest temast on saanud süüd mõistva süsteemi kannatav ohver. Kui inimene mõistab iseennast süüdi, siis karistab ta ennast iseenda poolt väljamõelduga. Kui inimene tunneb, et ta on enesele häbiks, siis astub ta endast eemale ja jätab maha – ta ei võta ennast vastu, sest ei taha omada sidet häbi ja süüga, kuna see määrib tema puhast rüüd.

Inimene ei taha võtta vastutust, vaid tahab olla asjaolude ja lihtsalt juhuse ohver, sest temas kõneleb teadmine, et tema oli kohal kui juhtus - inimene kardab süüdimõistetuna hukkamõistmist ning näpuga näitamist ja ütlemist, et tema on iseendana vale olnud, sest ei osanud või ei tahtnud õige olla – tema sammude tagajärg tõi endaga kaasa aktsepteerimatu ja tunnustust mitte vääriva tulemuse – seega peab ta ennast parandama, kuna on nähtavalt vigane. Inimene kardab süüdi olemist, sest ta ei tea, mis temaga siis juhtub, mida temaga tehakse ja mida tema ise peaks tegema, et süüdimõistvat otsust muuta.

Emana olles jõuab kusagil kätte üks hetk, mil laps ütleb, et ema on süüdi selles või teises, kuid kindlasti selles, et lapse elu oli ja on halvem, kui võinuks ja saanuks olla. Kui ema oleks jätnud tegemata oma valed valikud ja selle asemel oleks teinud ning olnud teisiti, siis saaks laps õnnelikum olla ja tal oleks vähem valusaid mälestusi endaga ühes. Ema peab olema süüdi, sest ta astus ja valis, valis ja astus iseenda eest, kuid ta võttis lapse endaga ühes, kuigi too oleks enda jaoks teisti valinud. Süüdlane peab olemas olema, sest sellest leiab laps endale lohtutust ja õigustust. Ta tahab, et ema võtaks vastutuse lapse elu eest, sest see muudaks lapse elu ning annaks lapsele kannatuste eest tasuks päikese, tähed ja kuu – korvaks kõik tehtu ja tegemata jätmised.

Ema ei valinud kunagi seda, mida laps enesega oma teelt ühes võttis ega seda, mida laps eneses tundis. Ema ei olnud ainus muutuja lapse Maailmas, sest iga lapse poolt astutud samm leidis vastuse, kui too puudutas maad enda jalge alla. Kõik on kõigega omavahel seotud ja kõik liigub ühest olekust teise ja endast läbi minnes läbi Maailma, et tagasi tulles puudutades puudutavaga ühes muutuda.

Inimeses on teadmine, et ta oleks võinud teistsugune olla ja ta läheb õppima ning otsima vastust Kuidas? Oma teel käies vajab inimene kordusi, et näha, kus ja kuidas on ta muutunud. Inimene mõistab oma tehtut ja võttes vastutuse enese poolt tehtu eest, toetab ta ennast. Inimene astus Maailmas iseendana, kuid ta ei teadnud ega näinud ette seda, mis juhtub siis, kui tema jala maha toetab ega seda, mis kõige sellega kaasneb – ta ei olnud meelega. Inimene ei saa ennast ajas ega enese olemas olemise aega olematuks muuta. Inimene saab seista oma kohal ja ennast vastu võtta ning edasi astuda, vastu sellele ja läbi selle, mis ootab teda olevikus ees – ta oli, on ja saab olema see, milline ta just sel hetkel on, kui ta valib selline on. Inimene ei saa ega oska kõike ette näha, kuid ta saab vaadata, et astudes ei oleks kedagi pihta saamas või tema sammudest tekitatud lainetes ümber minemas. Inimene läheb rahus, ta ei ole ohver ega süüdlane. See Hing, kellel on lahendamata teemad ühes, seisab kord AJA sees kohtudes, taas teise Hingega vastamisi.


Marianne

03.07.2019.a



Kommentaare ei ole: