Ühe inimese lahkumise teekond on aeg, kus tõuseb esile küsimus oma
tunnete tundmise õiguse kohta. Kas üldse ja kui paljule on õigus
tunda? Kes on lähim, lähedasem ja tunnetest väljapoole jääv
kauge? Kuidas tunnete suurust, kogust ja võimsust mõõta? Kuidas on
võimalik üldse midagi tunda või tundmata jätta? Kes sellel raskel ajal suudab ja jaksab lohutada ning tunneb kaasa kõigile kaotajatele? Kes suudab seista
tugevana ja lubab teistel murduda?
See teekond tähendab ühe tähelepanu kaotusega toime tulemist ja
iseenda tähelepanu jagamise kohustust samal ajal, kui tegelikult on
vajadus hoida oma tähelepanu iseendas, et vältida enese lõpplikku
kildudeks purunemist - Mina tunnen, sest mina näen, et olen kaotanud
ja mina tean, et minul enam ei ole. – see, kuidas ja mida täpselt
ei ole oluline – Mina tean ja tunnen, et vajan lohutust, sest mina
tean, et siin selles Maailmas ei ole enam olemas.
Vajadus tunda endas julgust, et omada vabadust endas kogu kurbust tunda, seega
vajatakse lohutavat ja mõistvat tähelepanu, kuid teised kaotajad
tahavad ka tunda, sest omavad õigust oma tunnetele. Kes on õigem
tundma kõige-kõige, sest on esimene leinajate reas – kuid, kust
poolt ja kuhu vaadates - Miks oled ja tunned, kui mina tunnen ja olen
ka? Anna ja jäta mulle ruumi ning luba minul tunda. Oma valus olen
üleni valutav haav.
Minu teel on olnud mitmeid lahkumisi, mille pärast olen olnud
ääretult kurb ning nutnud meeletult ja ahastavalt, kui enam ei
olnud Maailmas seda Inimest või looma, kes seal enne olemas oli.
Need lahkumised on olnud valusad kogemused, kuid samas ka keerulised,
sest minu sees on olnud sisemine võitlus – kuidas hinnata oma
tunnete suuruse õigust ja lubada endal olla kurb ka väljastpoolt
nähtuna, kui lahkunu oli minu jaoks oluline, kuid mina ei olnud
alati esimeses, teises ega ka veel kolmandas reas.
Tohin või ei tohi tunda, kui paljule st kui suurele hulgale oli
minul õigus. Kuidas tuli minule üldse pähe mõte, et minu
tunnetele olid piirid ees - teadsin, et kellelgi teisel oli suurem
õigus tunda – tema oli lähemal ja oli lähedane. Minus oli hirm,
et keegi võib tulla ja küsida – kuidas minul saavad sellised
tunded olla, kui mina pole alati olnud või kaasas olnud ja siis öeldakse, et ei tohi tunda, sest pole õigust. Miks?
Mina ise ei lubanud endale tundeid, sest uskusin, et siis jääb
teistele ruumi olla ja tunda. Keegi teine pidi saama tähelepanu ja
lohutust, sest kui mina väljendaksin oma kurbust avalikult, siis
justkui küsiksin ise lohutust. Ometi oli minu sees tarve leinata,
kuid mina ise ei lubanud seda endale, sest mõtlesin sellele, kuidas
teised mind mõistmatult vaatavad ka siis, kui tegelikult kedagi
nägemas ei olnud. Uskusin, et oleksin pidanud ennast õigustama ja põhjendama, et oma kurbuse kogust tõestada - mõõtma ja hindama oma
kurbuse suurust ning arvestama oma kaugust ja käitumise sobivust.
Mina olin kurb, sest seisin kohas, kus olin lohutamatu, sest mina kaotasin enese jaoks selle, mida mina ise alles
hoida ei suutnud. Mina vajasin lohutust, sest ka minul ei olnud enam
seda, mis varem oli – teadsin, et mina ei saa enam kunagi tagasi
seda, mis oli olnud – mina ei saa enam ühtegi kohtumist selle aja
sees – inimese või loomaga, kes oli mind näinud ja vaadates
puudutanud.
Reaalse, olemas olnu kaotusest veel valusam oli kaotada seda, keda polnud kunagi omanud või üldse tunda saanud - lõplik hüvastijätt, kui polnud puudutustki - lohutamatu lein, kui saabus mõistmine, et siin, selle aja sees, ei saagi kunagi olema - lahti laskmine iseenda, kui haiget saanud lapse, sügavast igatsusest - reaalne kaotuse valu.
PS eile st reedel, päev peale loo lendu laskmist, jalutasin jõe kaldal ja kõndisin endale lähemale. Mõistsin, et kui aegu tagasi jäi minu sees olnud lein välja leinamata, siis kõndis see minuga ühes ja ootas oma aega. Ma oli küll lapsena leinanud kaotatut, kuid ei olnud oma kaotusevaludest vabanenud - minu sees olid mitmed valud, mis olid jäänud, sest mina ei olnud ennast vabana ega õigena tundnud, et avatuna leinata. Kahel korral oli mind keelatud tunda nii tugevalt või üldse olla lohutust vajav, sest kaotus polnud teise inimese mõistes oluline. Kõige sügavamal oli peidus lein isa kaotusest - mõistmine, et siin, selles Maailmas ei olnud ega saanud füüsilist isa minu kui lapse elus kunagi olema. Just see käivitas leina, kui lahkusid mehed, kelles oli minu jaoks Isa peidus olnud. Mina ise ei tahtnud oma valu vabaks anda, sest katkisena olles vajasin ISA, et ühesolemist reaalselt kogeda.
Reaalse, olemas olnu kaotusest veel valusam oli kaotada seda, keda polnud kunagi omanud või üldse tunda saanud - lõplik hüvastijätt, kui polnud puudutustki - lohutamatu lein, kui saabus mõistmine, et siin, selle aja sees, ei saagi kunagi olema - lahti laskmine iseenda, kui haiget saanud lapse, sügavast igatsusest - reaalne kaotuse valu.
PS eile st reedel, päev peale loo lendu laskmist, jalutasin jõe kaldal ja kõndisin endale lähemale. Mõistsin, et kui aegu tagasi jäi minu sees olnud lein välja leinamata, siis kõndis see minuga ühes ja ootas oma aega. Ma oli küll lapsena leinanud kaotatut, kuid ei olnud oma kaotusevaludest vabanenud - minu sees olid mitmed valud, mis olid jäänud, sest mina ei olnud ennast vabana ega õigena tundnud, et avatuna leinata. Kahel korral oli mind keelatud tunda nii tugevalt või üldse olla lohutust vajav, sest kaotus polnud teise inimese mõistes oluline. Kõige sügavamal oli peidus lein isa kaotusest - mõistmine, et siin, selles Maailmas ei olnud ega saanud füüsilist isa minu kui lapse elus kunagi olema. Just see käivitas leina, kui lahkusid mehed, kelles oli minu jaoks Isa peidus olnud. Mina ise ei tahtnud oma valu vabaks anda, sest katkisena olles vajasin ISA, et ühesolemist reaalselt kogeda.
Marianne
19.12.2019.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar