Aeg
tõi teele kohtumise ja mina tegin nii nagu valisin teha – mina ei
vastanud tervitusele - kuid ma ei tundnud ennast hästi, sest võtsin
kokkupuutest kaasa teadmise, et väljaspoolt vaadatuna - mina ei
käitunud viisakalt. Tundsin enese sees pahameelt, sest teine seisis
seal, kus ta oli, mina reageerisin ja tema vaatas pealt. Mõttes
sõitlesin enesega, et oleksin pidanud suutma teistmoodi käituda
sellepärast, et ilusam välja paista. Kuid ma ju ei tahtnud, sest
tegelikult olin endaga kooskõlas, sest see, kuidas ennast sisimas
tundsin, see paistis ka välja. Mina ei olnud rahul, sest kahtlesin
enese õiguses, kui lubasin endale iseendana olemise, sest olin
ebaviisakas olnud – mind sai võrrelda teistega ja mina erinesin.
Teistele võis anda kiituse, sest neist jäi hea mulje – nemad olid
viisakad. Kuid, kas siis sisemus polegi tähtis, kui olulisem on see,
kuidas suudame oma välise külje ilusa ja heana hoida?
Väikesest
peale saame teele kaasa ja õpime selgeks kohustuse, vastates ja
kombeid järgides, olla teiste vastu viisakas. Viisakus tähendab,
kontakti luues või vastuvõttes, ühendava silla loomist inimeste
vahele. Kuid just sellest sündis minu sees sisemine konflikt – kui
mina ei tundnud ennast teise inimesega ühes olles turvaliselt, siis
vältisin sideme loomist, sest see tähendanuks teisega kaasa
astumist ja andnuks talle märgi, et ta võib lähemale tulla. Ometi
tundsin endas sundust olla viisakas, kuid kuidas seda teha, kui ma ei
taha olla avatud ja teist vastuvõtta.
Vaatasin
endasse, et näha, mis on sõnade „viisakas” ja „kohusetundlik”
taga ning leidsin sealt järgmised sõnad „avalik hukkamõist” ja
„karistus”. Kusagil oma elus olin kogenud avalikku hukkamõistu
hetkel, kui olin alasti tunne, sest ei suutnud või ei tahtnud
ennast, nägu vahetades, teiseks muuta ning sellele järgnes
karistus. Võtsin endasse uskumuse, et mina ei või olla Mina, kui
mina olen tunne. Ma olin samastanud ennast tundega, mis minus teise
inimese vastu kasvas ja kosus, sest ma ei suutnud või osanud tunnet
endast eristada.
Minu
sees on olnud kohustus kui käsk – olla teiste vastu viisakas –
hoolimata sellest, mida ma teise inimese vastu tunnen ja kuidas mul
iseendas olla on. Oli aeg, kus minult nõudvalt oodati viisakat
käitumist isegi siis, kui teine inimene oli teinud minu vastu teo,
kuid ikkagi eeldati minult nö normide täitmist, kuid need normid
lähtusid nõudjate endi maailmavaatest, aga minu sisse jäid jäljed
ja minu enese poolt ehitatud raamid.
Teise
inimese viisakusest lähtuv samm oli minu jaoks kui kohustus vastata,
sest mina nägin teise sammus eeldust, et mina astun talle vastu. Ma
ei saanud sel hetkel üksi ja eraldi otsustada, sest teine seisis ja
vaatas seda, mida valin teha ja kuidas käitun. Minu sees oli sundus
olla korralik ja vastata, kuid ma ei tahtnud järgida kohustust, vaid
soovisin vaba olla, et ise valida. Kuid nähes teist astumas tundsin,
et minule ei olnud vabadust jäetud - kas teha enese soovi järgi ja
minust jääb inetu, kuid ebaviisaka ning käituda mitte oskava
inimese mulje või sundida end vastates näitlema valena. Kuid nende
valikute vahel valides ei olnud ma enesega rahul ega tundnud ennast
iseenda sees hästi.
Just
see, minu sees olev sisemine konflikt, muutiski sellised kohtumised
keeruliseks, sest mul tuli kiiresti otsustada selle üle, kuidas
käituda ning korraga sai valida ainult ühe valiku. Kuna mõlemad
ning ka kolmas valik – astuda naeratades vastu - tundusid olevat
valed, siis ma ei tahtnud teise inimesega kohtuda seni, kuni uskusin
end leidvat töötava lahenduse või siis loota jätkuvalt heale
õnnele, mis ei viiks meid kokku.
Võtmeks
sai mõistmine, mis oli minu antud tähendus „viisakas olemisele”
ja sellest, et nö vaenlasega kohtudes lähtusin oma tundest, mis oli
solvumisega peatatud ajas kaasas ning see oli olnud igakordne põhi
ja lähtekoht, milles kaalusin oma reageerimise valikut. Minus oli
protest ebaõigluse vastu, et pidin suutma olla see, kes ma selles
hetkes ei olnud ning tegema seda ainult sellepärast, et teine
inimene oli ka Maailmas olemas – see oli justkui tugevam argument,
millega sundida mind viisakas olema. Ma pidin igakord teisega
kohtudes üha uuesti tema olemas olemisega leppima. Mina ei tahtnud
võtta teist naeratades vastu, sest minus oli uskumus, et nii tehes
oleksin nö vaenlasega ühte seotud, kuid mina ei tahtnud teist oma
ellu, ma tahtsin vaba olla. Minu reageeringus oli selge sõnum –
mina loon nähtava piiri, mis seisab seinana teise inimese ja minu
vahele.
Kas
olla ilus, aga vale või olla aus, kuid käituda valesti – see
olnud võitlus minu enese sees, millele kohtudes keskendusin. Ma ei
ole enam ajas, kus keegi teine saab mind lihtsalt sundida astuma
enne, kui mina ise seda tahan. Minul on luba olla selline, milline ma
valin olla. Mina ise annan endale loa olla ja astuda siis, kui mina
ise olen selleks valmis. Minul on luba, sest ma annan endale loa –
see lause vabastas mind raamide seest.
Marianne
08.06.2019.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar