Alkeemias avaldatud XXVII lugu http://alkeemia.delfi.ee/eneseareng/meelerahu/kelle-kohustus-on-vastutada-inimese-sammude-eest?id=83172043
Lind
lükkab poja üle pesa ääre – hakka lendama – kui poeg tahab
ellu jääda, siis ta peab, lihtsast tiibadega lehvitamisest
taevalaotuses lendamiseni jõudma. Mida ja miks teeb inimene teisiti?
Kuidas õpetada inimene ise lendama?
Inimesel
on suur ja armastav süda, tal on meel, mis läheb haledaks ja
tunded, mis tema enda sees ootavad lahendamist. Näeme oma teedel
inimesi, kes on hädas, õnnetud, abitud ja me tõttame neile appi.
Me oleme puudutatud ja võtame endasse ning kanname neid, sest see tundub
lihtsam valik - teeme teise eest ära, anname talle endast osa.
Aitame inimest ühe, teise või kolmandagi korra, kuid ühel hetkel
enam ei taha ega jaksa – me kandsime teda, kuid siis paneme ta
maha, et ta saaks ise edasi kõndida. Kuid teine on mugav, tema teeb haleda
näo pähe ja loodab, et ehk kanname teda edasi või on ta siis
õpitult abitu, sest pole ise astunud ja nüüd ei oska, ei taha või
ei usalda iseennast - „Kanna Mind – astu Minu eest!” Ta ei
mõista meid, sest kui siiani sobis teda kanda, siis miks enam mitte.
Ta protestib, sest ta ei taha uskuda, et peab ise, oma elus, elamist
õppima hakkama. Ta peab meid isekateks, sest me ei aita enam teda.
Inimene, kelle „Mina” haarab ka ümbritseva endasse, tunneb, et
tal on õigus teiste inimeste energiale, see on tema oma.
Võtame
teise inimese endasse ja kanname teda oma energias, kui tunneme, et
oleme kohustatud tema eest vastutama. Võtame teise endasse, kui
tunneme vajadust hoolitseda, tahame tunda ennast vajalikuna, oleme
iseennast varju jätnud ja elame teiste eludes. Tundes kohustust ja
olles vastutavad toome oma „Mina” mängu ja sekkume teise inimese
tegemistesse, valikutesse ja otsustesse, sest kui oleme kohal, siis
järelikult on meil õigus öelda sõna sekka selle kohta, mis toimub
ja soovime, et tulemus saaks selline, mis sobib ja meeldib meile,
kuid mis saab siis, kui hädaline võtab au endale ja meile jätab
vaid süüdistused ebaõnnestumiste eest. Seame hädalisele oma
tingimused, kui kanname siis tuleb tal olla selline või teistsugune
ja teha nii või jätta naa tegemata. Tal tuleb olla tänulik ja me
ootame temalt maksmist, kui autasu meie saavutuse eest – sest meie
oleme tema elu ilusaks elanud.
Vahel
tõttame appi veel enne, kui meilt abi üldse küsitakse. Sekkume
teise inimese ellu, hakkame teda päästma, sest usume, iseenda
kogemustest või tõekspidamistest lähtudes, teadvat, kuidas teise
inimese tehtud valikud mõjutavad tema enese tulevikku. Võtame teise
inimese kanda ja teeme tema eest ära, sest meis on hirm tagajärgede
ees, tunneme ennast vastutavatena ja seega usume, et oleme kohustatud
lahendama teise tulevikus ette tulevaid teemasid. Loomulikult
soovime siis, et me ei peaks nendega tegelema või kui peamegi lahendama,
siis olgu need võimaliku kerged – meie jaoks –
siit tulevad ka protestid teise
otsuste, valikute ja tegemiste kohta.
Vahel
tõttame appi veel enne, kui teine inimene on jõudnud sõnastada oma
abipalve – me ei oota ära küsimust ja sellega võtame teiselt ära
vastutuse. Kui nüüd aitame, siis kasvab meis pahameel, sest teeme
teise inimese vastutavaks meie ohverduse eest, kuigi otsustasime ise,
et kanname, nõuame tehtu eest tasu abistatava käest. Kui teine
inimene seisab oma kohal ja jõuab endas selgusele, millist abi ja
kuidas ta meilt toetust vajab, siis võtab ta ise vastutuse iseenda
ja oma astutud sammude tagajärgede eest ja teab, et kui tema küsib
energiat enese toetuseks, siis on tema kohustus tasakaalustuseks enda
poolt vastu anda. Kui ennetame teise küsimust, siis ta ei saa meist
aru, mida me temast tahame, millist tasu ootame, kui tema ise ei
küsinud ega kutsunud meid energiat jagama.
Me ei jaksa teisi
igavesti kanda, sest see on väsitav ja kurnav, teise nö õigus meid
ka(ä)sutada piirab ja ahistab, lisaks sellele sünnivad meie vahel
ikka ja jälle kokkupõrked oma piiride kaitseks ning laiendamiseks. Kas
jätame teisele inimesele vabaduse iseseisvuda, õigusega vastutada
oma sammude tagajärgede eest või soovime, et ta sõltukski meist,
sest nii oleme vajalikud? Kuidas siis aidata, kas kanda ja teha ise
ära või toetada, ulatades käsi?
Me saame teise inimese käest
küsida: „Kuidas mina Sind aidata saan?” , et tema ise saaks
endast vastust otsida. Kui küsime ja teine inimene saab pahaseks,
siis ta ei taha, et kuuleksime tõtt, mida ta iseendalegi tunnistada
ei soovi. Kui teine inimene vastab, siis meie muutume peegliks ja
võib olla on tal selle sisse halb ning valus vaadata. Etteheited ja
süüdistused, mida ta meile saadab on tegelikult tema kaitse, ta
ründab, et pilt hävitada. Peegel ei ole vaenlane, sest kui inimene
ei vaata enda sisse, siis leiab ta vastused oma küsimustele
peeglitest vastu peegeldumas.
Käime
koos, ma ei kanna Sind vaid aitan Sind sellega, mida Sina veel
päriselt ei oska ega suuda, sest pole jõudnud veel õppida.
Valgustan Sulle teed, kuid kuhu ja kuidas Sa lähed on Sinu enese
otsus ja valik. Meie vahel on selged piirid ja arusaam Mina olen Mina
ja Sina oled Sina, me oleme eraldi ja erinevad, me elame omal moel
oma elu, ise oma sammude eest vastutades.
Marianne
Soomemaal
23.07.2018.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar