reede, 1. juuni 2018

Mille oleme oma elus nii tähtsaks teinud, et ei luba endale iseendana olemasolu





Hyacinth Bucket meie elus


Kui palju me oma igapäeva elus mõtleme selle peale, kuidas meie käitumine, eluviisid, harjumused, hääl, kõnemaneer jn ümbritsevaid mõjutab. Tavaliselt hakkame oma käitumist hindama siis, kui meie elus on konflikt, kuid seni kuni kõik sujub, siis lihtsalt oleme nii nagu oleme. Kui, aga suhtes kasvab vastasseis ja meile öeldakse: „Sinuga on võimatu koos olla, sest Sa oled selline ja selline!” - oleme jahmunud, sest ei saa korraga aru, mida sellega öelda tahetakse - „Miks ja milles Sa mind süüdistad? Miks Sa varem ei öelnud, et Sinul on halb olla? Miks Sina iseendana ei kõndinud, vaid lasid minul kasvada selliseks, keda Sina enam taluda ei suuda?”

Oli aeg, kus vaatasin sarja „Rahu, ainult rahu”. See meeldis mulle väga, ootasin ja nautsin seda, naersin, sest see oli nii naljakas. Omal moel samastasin end Hyacinthiga, aga mitte halvas mõttes. Kui ma endas kõndima hakkasin, siis avastasin ühel hetkel, et ma ei saa seda sarja enam vaadata, sest mul oli tõeliselt kurb olla kui vaatasin, kuidas inimesed oma elu elavad. Ma vaatasin ja nägin seal oma elu, nägin milline mina olin olnud, milline ma olen, aga mitte see ei ajanud nutma, vaid see, kuidas teised Hyacinthi ümber käitusid. Kuidas nad ise lasid Hyacinthil oma elu mõjutada. Kas Hyacinth on vastutav selle eest, et teised teda kardavad nii, et oma hirmus teevad tegusid, mida on naljakas kõrvalt vaadata. Tegelikult ju ei ole, sest teiste suutmatus, tema tormilise elustiili ees, iseendana seista on viinud nad sellisesse seisu. Hyacinth Bucket on täiega tema ise, kuid teised ei suuda temaga koos olles iseendiks jääda, nad lasevad end mõjutada, võib ju öelda, et nad teevad seda mingi eesmärgi nimel ning on sellepärast sunnitud sellist elu elama ja taluma. Kas see on tõesti nii? Hyacinth ise ei näe ega saa aru, et just tema teistele sellisena mõjub, sest neis suhetes puudub ausus. Tal lastakse olla selline, kellena teda mitte keegi tegelikult näha ja kogeda ei taha.

Korraga oli minul seda kõrvalt väga valus vaadata, sest olen seisnud kohas, kus suhte lõpuks öeldakse, et kõik see, kes mina olen, seda on raske taluda ja just sellepärast minuga enam koos ei olda. Sarja vaadates on näha, kui palju on inimeste elus kohti, kus on võimalik iseendana olles suhet suunata, et see ei jõuaks suure ja lõpliku lõpuni. Kui väiksel teeristil ei olda aus ega seista iseendana siis meie elu Hyacinth Bucketid ei tea, ei mõtle ega saa aru, mida nad teevad. Nii ongi, kui me ise ei ütle ega seisa, siis laseme neil kasvada suureks, täita meie ühise ruumi nii, et see muutub raskesti talutavaks. Meil endil on vastutus iseendi elude ja oma suhete kvaliteedi ees, sest meie ise valime, millisena, millises suhtes oleme. Kui Hayacinth seisaks lõpuks kokkuvarisenud seintega majas, siis ei mõistaks ta ikkagi, mida ta nö valesti on teinud, sest selle maja seinad ei seisnud seintena vaid liikusid regeerides Hyacinthi käitumisele. Kuidas oleks ta saanud kogeda, et sein seisab ja on täpselt selle koha peal, kui sein liikus eest ära. Hyacinth ei mõistnud seina olemust ega tajunud piire, sest sein ise lasi ta oma ruumi.

Inimene on oma olemuselt mugav, seni kuni tal lastakse olla seni ta ei otsi muutmiseks/ muutumiseks teid, ta pigem väldib kokkupuudet ja vaikib, kuni ta ühel hetkel enam ei jaksa, ei taha või ei saa ja siis otsib ta lahendust ning lõhub selle, mis on muutunud raskuseks, mida ta enam kanda ei taha. Lõhkudes ümbritseva kasti on tal kergem hingata, sest ta leiab vabaduse, kuid seal on ka valu, mida tunnevad need, kes avastavad end hetkes, kus nemad on need, kelle ette ehitatakse korraga pidavad seinad.

Tundub ju lihtsam teisele järgi anda, teha nii nagu teine tahab, kuid mis on sellise käitumise tegelik hind, mida me maksame. Me hakkame Hyacinthe vältima, vihkama, taga rääkima, sest me ei suuda nendega koos iseendana olla. Kuid teine inimene ei tee seda meiega, vaid meie ise oleme sellised. Tahaksime Hyacinthe muuta, kuid me ei saa seda ja nii paneme talle külge kõik omadused, mida me ei talu ja lõpuks on meil põhjus, miks iseennast muutmata suhe lõpetada, sest ehk me ei oska teistmoodi.

Suhtes olles tundus, et me ju muutsime iseennast selle jaoks, et see suhe toimiks ja lasime teisel inimesel olla, kuid tegelikult surusime iseennast alla, panime end kui kasti kinni, varjasime teda, kes me päriselt oleme, me ei seisnud ausalt vaid erinevate nägude taha peitunult. Me muutsime end kellekski teiseks, kelleks arvasime, et suhte hoidmiseks peame olema ja nii ei kasvanud me suhtes olles koos, kuid lasime teisel seda teha ja andsime talle lisaks oma ruumi. Teine ei tajunud meid, sest meie proovisime ennetada tema käitumist, teha nii, et me meeldiksime talle, oleksime vastuvõetavad, et ei sünniks kokkupõrget. Arvasime, et nii suhe säilib, kuid tegelikult ei olnud keegi meist rahul, mõlemad olid häiritud, sest suhtes oli üks pool iseendana ja teine tema peegelpildina. Arvasime, et teine peaks meid sõnatuna mõistma, tajuma ja nii ärritusime veelgi, olime rahulolematud, sest ei saanud aru, miks teine meist ometi aru ei saa, järelikult on ta hoolimatu, mõistmatu ja nii Isekas. Me võisime tunda ja mõelda, mida iganes, kuid seni kuni me seda välja ei öelnud ega reaalsuseseks ei teinud seda tegelikkuses olemas ei olnud.

Tegelikult on meil endil vastutus seista tõelise iseendana, et see, keda meiena nähakse on see, kes me ka oleme. Meie ise vastutame oma suhte kvaliteedi ja toimimise eest, sest oleme osalised. Meie ise anname oma panuse ja saame vastu selle, mille meie tegelik olemus sinna on andnud. Kui peidame iseennast, siis kellena me tegelikult suhtes oleme. Kas oleme ausad ja hoolime sellest, et olevik oleks tõene ja tulevik saaks võimaluse tulla. Kas lubame endal iseendana olemas olla ja ei anna oma ruumi Hyacinth Buckedele, vaid seame paika oma piirid kohe, kui tunneme, et selleks on vajadus.


Marianne
Soomemaal
01.06.2018.a

Kommentaare ei ole: