Kritiseerimine
on enese õigustamine olukorras, kus oleme seisnud vastamisi teise
inimesega ning sellest hetkest on jäänud meie sisse negatiivsed
tunded. Peale kokkupuudet tunneme iseennast iseendana ebamugavalt ja
selleks, et seda pinget leevendada, otsime teise juures vigu, et
leiaksime põhjenduse, miks teine on süüdi ja vastutav meie enese
tegevusest sündinud tunnete ees.
Me
kohtusime teise inimesega. Ta seisis meie vastas iseendana, kuid
meile ei meeldinud, millisena ta oli või mida tegi. Me ei tahtnud
reageerida, kuid tundsime, et olime selleks sunnitud, sest teine
seisis meie ühisel territooriumil ja meid puudutas see, mis meie
kokkupuutepunktis toimus, meil oli sellest puudutusest halb olla ja
nii reageerisime. Me ei tahtnud seda teha, kuid tundsime, et oleme
selleks sunnitud, sest selles kohas olime seotud.
Miks
on meil halb olla, kui me tegime/ ütlesime/ olime nii nagu sel
hetkel õigeks pidasime. Teame, et ei saanud teisiti valida,
sest teine oli oma sammu juba astunud ja see sundis meid oma sammu
tegema. Me soovime, et meie kokkupuutel ei oleks jälgi, kuid ometi
on ja need jäid tunnetena meie sisse. Me usume, et kui me ei oleks
pidanud vastamisi seisma, siis ei oleks neid tundeid sündinud ja me
tunneksime ennast iseendana endiselt hästi.
Meie
halb tunne tuleb sellest, et meie õigus iseendana olla põrkus teise
inimese õigusega iseendana olla ja selleks, et ennast selles hetkes
kaitsta võitlesime enda õiguse eest, kuid seda tehes keelasime
teisele tema oma. Me viibisime mõlemad ühisel territooriumil, aga
meie ei tahtnud sel hetkel selles kohas ennast halvasti tunda ning
seega ei oleks teine pidanud tegema seda, mida tema tahtis – olla
tema ise – sest see segas meie olemist.
Võitluses
võtsime endale kohtumõistja rolli, et kaaluda teise inimese õigust
või süüd. Meile tundus, et peame otsustama, kuidas ja mida ta
tohib, kas reeglid on täidetud või mitte. Meid kaitsev reageering
ei muuda teist inimest, selles kohas ta võis lõpetada oma tegevuse
või siis ka mitte, kuid peale seda hetke on ta tema ise ikka edasi.
Me otsime temas vigu, süvendades tema vastu hukkamõistu, et
õigustada iseendale, miks meie õigus iseendana olla oli õigem kui
teise inimese oma.
Ometi
teame, et kui me temaga kokku ei puutu ega näe ja tunne, mida ja
kuidas ta on, siis meil on täitsa ükskõik, milline ta on või ei
ole. Kuid see hetk, kus puutusid kokku meie mõlema õigused, seob
meid kokku, kui see on ühekordne puudutus, siis laseme sel kergemalt
minna, kuid teades, et võime taas kohtuda ja kokkupõrge võib
uuesti sündida, siis see sunnib meid otsima lahendusi edasise jaoks.
Me
teame, et teisel on õigus iseendana olla, kuid me ei taha, et tema
õigusest tulenev tegevus häirib meie õigust. Kellel on siis õigem
õigus? See, kellele kuulub territoorium selle reeglid seal kehtivad,
see mõistab õigust, kaalub õiget ja valet ning see võib anda käsu
lõpetada tegevus.
Meie
halb tunne tuleb sellest, et astusime teise õiguse vastu, sest
tegelikult ei taha me olla otsustajateks teise õiguse õiguse üle,
sest meil ei ole seda õigust olla teise keelajaks või lubajaks.
Selles kohas me kaitsesime enda õigust, kuid parema meelega me ei
valiks selliseid hetki, sooviksime voolata mööda puutumata kokku,
lasta teisel ja iseendal olla, kuid me valime endale õppetunnid ja
nii sünnib neid põrkeid ikka ja jälle.
Kas
me tegime õigesti? Kritiseerimine ja teises vigade otsimine on meile
põhjenduseks, et käitusime küll, sest mida „vigasem” on teine
inimene, seda suurem ja õigem on meie õigus olla iseendana.
Kritseerimine on kaaludeks, kus jätkame oma õiguse mõistmist. Me
toome välja need kohad, mis meile ei meeldi, mida muudaksime teiseks
või olematuks – soovime teha teise meile meelepäraseks.
Kokkupuude tõi teise inimese meie tähelepanu teravdatud luubi alla,
kui ta on meie silmade all, siis kaalume ja hindame teda, kui ta on
oma kodus suletud kardinate taga, siis olgu sellisena nagu ise tahab.
Kui
tunneme ennast häirituna, nähes, kui vabalt ja hästi teine end
iseendana tunneb, siis on meie enese elus kohad, kus keelame endal
iseendana olla. Me näeme, et teisel on iseendana nii hea olla ja ta
on õnnelik, et ta on just selline nagu ta on, kuid meis on kaotuse
kurbus, et meil seda tunnet ei ole ning me ei saa osa ka teise
olemisest, sest kui ta iseenast meiega jagabki, siis oleme vaid hetkeks
puudutatud, kuid see ei jää püsima. Me kogeme tunnet, kuid see on
väljaspool meid, sest see oli teine inimene, kes hoidis meid
korraks oma embuses ja viis seejärel kõik endaga kaasa. Miks me ei
luba vabaduse tunnet iseendal iseendasse luua?
Kui
inimene tunneb, et temal ei ole õigust olla tema ise, siis ta ei
usu, et ta on vaba ja ta tunneb end piiridega piiratult, siis ta, kas
alistub ja elab uskumuses, et temal pole valikut või mässab, et
lõhkuda reeglid ja piirid. Millises ulatuses kehtib õigus olla
iseendana? Kuidas mõjutab see teiste õigusi? Mis piirab seda
õigust?
Marianne
Soomemaal
03.08.2018.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar