Huvitavalt keerulised on siin
Maailmas paarisuhted, kus naisi
lihtsalt ei mõisteta ja meestest
ei saada üldse aru. Kohtutakse, ollakse, elatakse, jäädakse või
minnakse – olla koos või mitte olla – nii mängitakse argipäevas
karikakramängu, kuid küsimus on: „Kuidas olla koos?” Mis seal
siis keerulist on, suhe see on ju lihtne, täpselt selline nagu
filmides nähtud, raamatutest loetud, eeskujude pealt maha viksitud,
unistustes unistatud. Kuid
kas ikka on? Tegelikult
ju ei ole ja just see tekitabki
mõistmatust ning fustratsiooni, sest õhus ja inimeste vahel on
küsimus -
Mis on pildil valesti, et
Meie suhe ei õnnestu?
Mees ja Naine on kui kaks torni,
kellel vallid ja kraavid enesekaitseks
ümber ehitatud. Kaks inimest, kes saavad kokku alles
siis, kui sillad lastakse
alla ja võred tõstetakse uste eest üles. Ollakse koos, kuid
elatakse oma tornides. Kaitstakse ennast inimese eest, kes on justkui
kõige lähemal, aga ometi hoitakse teda endast kaugemale ning
ehitatakse
müürid vahele. Usutakse,
et Armastus on valus, sest killud, mis kord purunenud südamest
jäävad, teevad tuntavalt haiget ja nii hoitakse oma südant varjus
ja kaitstuna.
Inimene on oma tornis ootel, sest
ta soovib, et teine annaks talle selle, mis tema sees puudu on –
inimene vajab, et teine teeks ta tervikuks –
selles on tahe, et teine looks läbi iseenda inimese elu, kuid nii
ollakse teise looming.
Inimene teab ja näeb
teed, kuidas teine võiks teha nii, et inimesel enese sees hea olla
oleks. Vajadusest
sünnib viha ja on valus olla, kui teine ei tee ega anna seda, mida
inimene vajab või võtab vajamineva
lahkudes endaga kaasa.
Vajaduses
on sõltumine, mis annab omal moel inimesele kindluse, et teine on
tema elus olemas vähemalt seni kuni ta annab. Sõltuvus
seob inimesed kokku, kuid nii kaob vabadus.
Vajaduses
on ka hirm, mis saab siis, kui enam ei anta või enam ei vajata.
Kuidas siis olla, kui kaob vajadus? Mis
jääb vajaduse kadudes alles?
Kaks inimest koos on paar, sest
nad näevad teist enese eludes, kuid see on väline Maailm, aga enese
sees, olles tornis, on nad tegelikult üksi, sest seal ei ole teist
inimest kõrval - olles koos ollakse tegelikult üksinda. Tornis
leiab inimene kaitset ja varju teise eest, seal on tema turvaruum ja
see on see, mida ta ise endale pakkuda saab. Torn on müür iseenda
„Mina” ümber, sest seda tuleb hoida ja kaitsta seni, kuni
inimene pole veel mõistnud, milline ta on siis, kui ta seisab
iseendana ise ja üksi.
Inimene on Hing, kes kehastub
Maale, kas Mehe või Naisena ja tema tee on õppida läbi kogemuste
tundma iseennast, et väljendada ennast sellena, kes ta on, läbi
selle, kellena ta on. Et mõista oma olemust tuleb inimesel kohtuda
iseendaga, st tal tuleb võtta vastu teadmine, et ta on see, kes ta
on ja teha seda nii, et endasse vaadates ta näeks ennast sellena,
kellena ta sündis, kas siis Mehe või Naisena. Inimene, kes ei ole
veel kohtunud endas Mehe või Naisega on segaduses siis, kui tema
kõrval on kaaslane, sest ta ei tea tegelikult, kuidas ja milline
iseendana olla. Ta on olemas ja
tunneb end Mehe või
Naisena alles siis,
kui teine näeb temas Meest või Naist. Ta
on olemas ja
tunneb end Mehe
või Naisena alles siis,
kui teine äratab temas Mehe
või Naise. Ta on olemas
ja tunneb end Mehe ja Naisena alles siis, kui teine on tema kõrval
Mehe või Naisena. Ta
on olemas, kuid läbi
teise inimese.
Selline inimene on rahulolematu, sest ta näeb enda peegeldusest, et
ta on Mees või Naine, kuid ta ei oska sellisena iseenast väljendada,
ta vajab teist inimest kõrvale, et teine näitaks talle teed, astuks
esimese sammu ja kutsuks teda kaasa.
Paarina olles on suhtes olemas
oma koht Mehele ja oma koht Naisele, nii moodustub vastanditest üks
tervik. Kui inimeses ei ole selgust, kes ta on, siis ollakse küll
suhtes, aga suhe on sassis. Kui Mees või Naine pole ennast endana
näinud, siis ta ei tea, kus ja milline on tema koht. Tantsitakse
koos, kuid sammud pole selged, astutakse ja põrgatakse kokku, sest
mõlemad tahtsid just sinna oma jalga panna või siis
ei julgeta
astuda, sest ei teata, kus
on see õige koht, kuhu tohib astuda, aga nii ühist mustrit ju
ei sünni. Juhib see, kes
on tugevam ja soovib liikuda, ta õpetab, juhendab, kuidas ja kuhu,
kuid nii pole ühist loomingut. Võib olla on inimene
lihtsalt laisalt mugavam ja lasebki teisel toimetada, et küll
kuidagi ikka saab, mis siis, et longates, aga parem see, kui üksi
olla. Suhe on, sest üks hoiab koos, aga kui teist kõrval ei ole,
siis ollakse üksi ja omapäi – alles siis sünnib looming, sest on
vabadus olemas olla.
Suhtes koos olles kestab segadus, põrgatakse tunnetes tunnetega
kokku, sest elatakse ja ollakse välises, kus pinnavirvendustest
saavad alguse draamad ja lahingud, kus „Minad” sõdivad, kuid
kusagil inimese sees,
tornis, on haiget saanud Hinged üksi ja üksinda, nutmas
lohutult lohutuse järele.
Olles suhtes olemas läbi teise
inimese antakse talle
luba anda ja võtta, kuid nii jäetakse teisele ka võimalus inimest
oma tahtmise järgi
luua ja kustuda. Kui inimene ei tea, kes ta on, siis ta kaitseb
ennast, et olemas olla ja ta otsib ning
ootab välisest seda, mida vajab, et olemas olla – kinnitust
sellele,
et ta on olemas. Kui inimene ei näe iseendas iseennast, siis on ta
rahulolematu, kõigutatav ja haavatav, sest vajab välise tegusid,
kes tagaksid tema heaolu.
Inimene seisab oma tornis ja on
üksi, kuid seal pole peeglit ja ta ei näe, kes ta on, kuid Hingel
on olemas kogemused eelmistest eludest, kuidas elada Mehena või
Naisena ja see teadmine jõuab inimeseni, kui ta endale
otsa vaadates sügavale
enese sisse vaatab. See, mida inimene
näeb on tema Maailmas olemas. Ta kohtub endas Mehe või Naisega, kui
võtab end vastu ja annab enesele
enese sees
koha. Olles enesest teadlik seisab inimene suhtes oma kohal ning ta
teab, kes ja milline ta on, sest ta tunneb ennast. Ta ei vaata ega
vali välise reegleid ega raame, sest ta
teab ise, milline ta on.
Ta ei vali olla see, kes ta olema peaks, vaid ta
on see, kes ta tegelikult
on.
Inimene on iseendana olles tervik
ja loob ise oma elu iseendale ning selles on vabaduse kergus -
inimene on, sest ta on olemas. Kui
inimene on ise olemas ega vaja olemas olemiseks teist enese kõrvale,
siis ta seisab teise kõrvale, kui ta
on valinud selle valiku ja
selles lihtsas olemises on kingitus kogu Maailmale.
Sel juhul tantsitakse teise inimesega sobitudes ja kohandudes koos,
sest seistakse teineteise kõrval, ollakse olemas ja nähakse teist
ning nende ühine elu on improvisatsioon, kus mõlemad loovad ühist
joonist. Koos olemine on
inimeste olemuse väljendus loovusena, kus koosolemisest sündival
energial on suurem väärtus, sest kaks tervikut loovad ühes enamat.
Marianne
Soomemaal
14.10.2018.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar