XXI Alkeemias avaldatud lugu http://alkeemia.delfi.ee/eneseareng/meelerahu/laps-voi-taiskasvanu-erinevad-tundetasandi-rollid?id=81755901
Tundest läbi kõndinuna
Laps
või täiskasvanu - mõlemad tähendavad ajalist ja ealist hetke,
kuid oma olemuselt on nad inimese rollid, mida ta oma elus, ühel või
teisel ajal, erineval moel kasutab. Olles ealiselt täiskasvanu võib
ta käituda ka lapsena ja vastupidi, seega liigub ta mõlemas rollis,
elab oma elu, lahendab ülesandeid ja läbib õppetunde, kuid jääb
oma rollist hoolimata lihtsalt inimeseks.
Laps
või täiskasvanu -
mõlemal on oma käitumisjoonised, reeglid, õigused, kohustused,
vabadus jne – kuid tegelikkuses on neil see tähendus, mida meie
ise neile rollidele oleme
andnud. Nad ei ole midagi ebamäärast
ega inimesest
eraldi seisvat, vaid see, kuidas me
ise teadlikult valime
olla või alateadvusest tõusvate mustrite ja valupunktide
lülitustena käitume.
Meie antud tähendus annab
lapsele või lapsemeelsele täiskasvanule vabaduse ja mängulisuse
ning täiskasvanule tõsiduse ja konkreetsuse, kuid kohustused
täiskasvanuna ja „Mina pean” tegemised on reeglid ja raamid, mis
me
ise oma elule oleme
seadnud.
Võimalused
ja vabadus, mida me omistame lapseeale, seda täiskasvanud tavaliselt
ei tee, ei luba endale või ei oska enam. Me kuuleme ja loeme, et:
„Otsi üles oma sisemine laps ja lase ta vabaks!” Kuid, mida
tähendab ühele täiskasvanule lubada endal olla laps? Loomulikult
on olemas erinevaid inimesi, on neid, kellele see on loomulik elu
osa, on neid, kes leiavad ta üles ja loovad kontakti, kuid on ka
neid, kellele see on raske ülesanne. Üks võimalus miks see nii on,
peitub selles, et selle inimese lapsepõlv ei olnud turvaline ja nüüd
soovides olla laps, sellises
tähenduses nagu see
üldiselt mõistetav, on tema jaoks pea võimatu. Tema sees on hirm
olla uuesti laps, sest tema enese tähenduses tähendab lapseks
olemine midagi muud.
Üks
tähtsamaid omadusi, mida me lapsele omistame, on vabadus ja ehk
puudus sellel inimesel lapsena just vabadus. Kuid
miks tunneb üks
laps, et tal puudub
vabadus ja kuhu kadus tema turvatunne? Täiskasvanud valivad ja
otsustavad lapse eest, tema jaoks ja pärast, kuid kõik see, mida
täiskasvanud lapsele valivad, ei pruugi talle sobida. Võib olla oli
sellel lapsel kogemus, kus täiskasvanu poolt tehtud valik muutis
tema elu, kuid temaga
ei arvestatud ja kui ta palus, et nii
ei tehtaks ja soovis, et
teda uuest olukorrast päästetaks,
siis jäi see vastuseta. Sellele lapsele
jäi
teadmine, et ta
on keegi, kellega täiskasvanud inimesed teevad nii nagu tahavad. Ta
tundis, et temast endast ja tema soovist ei piisanud, et keerulist
olukorda muuta või lahendada ja ta ei saanud ära minna kohast, kus
tal ei olnud turvaline olla, siis ta õppis, et loota saab ainult
iseendale ja ainult tema ise saab luua endale turvatunde.
Haiget
saanud laps, kes ei usalda täiskasvanuid, tunneb hirmu, et keegi
teine tuleb ja muudab uuesti oma tegemiste või tahtmistega tema elu
ja lubada
endal olla laps, tähendab, et keegi teine otsustab temaga
sündiva üle, valib koha, kus ja kuidas ta
peab
elama ja olema. Sellise
täiskasvanu jaoks
tähendab lapseks
olemine, midagi
kontrollimatut, ettearvamatut, segadust, kaitsetust, ohtu, ärevust –
ta
ei tea, mida see endaga kaasa toob ja
ta kardab
ning
peab
olema valvel, et hoida oma turvatunnet ja -tsooni, kus ta
on kaitstud – ta on
laps, kes on kohustatud enda hoidmiseks olema täiskasvanu.
Inimene,
kes on olnud lapsena täiskasvanute meelevallas ja on
pidanud olema iseenda või
ka teiste jaoks täiskasvanu, ei usalda, et keegi teine peale tema
enda suudaks pakkuda talle turvalist kohta ja
ta ei saa mängida, sest
peab
olema valvel, et säiliks turvatunne. Elu täiskasvanuna kui lapsena,
kes hoiab pidevalt oma ruumi ja turvatsooni valvsa pilgu alla, et
mitte keegi seda ohustada ei saaks on väsitav ja energiat nõudev.
Inimese valvelolek tähendab ka seda, et ta on valmis agressiivselt
iseennast, endale kuuluvat
või turvatunnet pakkuvat kohta/ asja
teiste eest kaitsma ja ta võib teha seda juba ennetades teiste tegu.
Keskkonda ja teisi inimesi turvatunde säilitamiseks kontrolli all
hoida on suur ülesanne, kuid
sellisel inimesel
on vajadus
hoida asjad enda kontrolli all nii, et vaid tema ise määrab ja
lubab kõik muutused. Kuid,
kui suur on ühe inimese
turvatsoon, kas see on tema sees, on see tema keha, ruutmeeter, tuba,
elukoht, kõik millega ta kokku puutub ja seotud on või terve
Maailma – kuidas on võimalik kontrollida seda, mis asub endast
väljaspool,
kui ennastki ei suuda hirmust vabana hoida.
Laps
on valmis mängima, uuesti looma, tegema muutusi, kohanduma vastavalt
vajadusele, oma soovile ja tundele, et mäng jätkuks just sellisena
nagu see sel hetkel sünnib. Kuid, kui inimene on pidevalt valvel, et
hoida ja kaitsta oma turvalisust, siis ta ei lase end vabaks, ta ei
sulandu mängu, sest nii ei saa ta keskenduda ümbritseva kontrolli
all hoidmisele. Ta saab tõeliselt vaba olla vaid oma turvapaigas ja
üksinda, sest mujal
jälgib ta neid,
kes võivad ohustada teda ja valvab kaitsvalt
„enda oma”- seda, kes
või mis tagab talle turvalisuse. Ta kaitseb seda kohta, inimest,
looma või asja, mis annab talle lohutuse, pidepunkti, kindluse ja
teadmise, et ta on vajalik ja tema olemasolu on oluline, sest
see on vajalik tema
eluspüsimiseks.
Kui
lapsena tõesti sõltusime
pea kõiges
täiskasvanutest, siis
nüüd enam mitte.
Meil
on õigus ise valida ja otsustada oma
elu üle, sest meie
ise vastutame
iseenda heaolu eest. See tähendab, et me
ei pea valima
turvatunnet ohustavaid valikuid, me
ei pea minema sinna, kuhu ei taha minna, me
saame
ära minna kohast, kus me
ei taha olla ja otsida endale uus koht, kus tunneme
end turvaliselt. Samas tuleb
mõista, et me
ei saa teha end sõltuvaks
kohast või asjast, sest turvatunne algab ja lõppeb inimese
endaga ja
iga inimene ise tajub,
millal „Ma pean ..” muutub
„Ma soovin ..” ja astub ise järgmise sammu.
Marianne
12.04.2018.a
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar