reede, 25. oktoober 2024

Emotsioonide pidulaud

 


Inimene alustab oma teed olles teisest inimesest sõltuv. Iga päevaga teeb ta sammud lähemale oma iseseisvumisele – sõltumatusele teistest inimestest. Suureks kasvanud inimene saavutab sõltumatuse jäädes ometi ka sõltuvaks – olles omavahel seotud mõjutavad teiste inimeste valikud ja sammud teda endiselt. Erinevus möödunu ja oleva vahel on selles, mil moel inimene neid mõjutusi kogeb, vastu võtab, tõlgendab ja neile vastab – mil moel ta reageerib ja, millise teadlikkusega ta seda teeb.

Inimese materiaalsest sõltumatusest veelgi olulisem on tema emotsionaalne sõltumatus, sest just see sõltuvus paneb inimest ennast müüma, kaotama, muutma ja allutama – sõltumine tähendab ebatervet ja/ või teadvustamata vajadust kindlate tunnete, kui emotsionaalsete seisundite järele ning ebatervet ja/ või teadvustamata vajadust vältida ja mitte kogeda kindlaid tundeid, kui emotsionaalseid seisundeid.

Emotsionaalset sõltuvust omavad inimesed on lõksus – nad ei ole vabad ega ole teadlikud – nad alluvad omaenda poolt loodud iseenda, kui erinevate TundeMina-de juhtimisele – see tähendab, et tegelikkuses on nad juhitamatud – nad sööstavad emotsioonide mõjul energiana väljenduma ja teise inimese, kui samasuguse energiaga suhtlema.

Selle sõltuvuse omanikud valivad, sageli, tunnetele karusselle selleks, et vallanduda ja vabaneda ning enesega kontaktis olla või teise inimesega kontakti saada/ hoida. Tunnetekarussell on üksinda/ ühiselt loodud energia keeris, milles teadlikkus kaob ja järele jääb kaos – see on segadus, millesse vallandada kõik see, millega toime ei tulda ja, mida hallata ei suudeta – see on emotsioonide pidulaud.

Tunnetekarussell on ebaterve, segadust alles hoidev ja toimuva eest vastutajat otsiv suhtluse moodus – ollakse Laps, kes on häireseisundis, kuna ta on mõistnud, et ta ei suuda - täiskasvanuga, enese jaoks sobival/ mõistetaval tasandil, kontakti saavutada/ seda enesele vajaminevatel tingimustel hoida/ selles enesele vajamineva tulemuseni jõuda/ üksinda enese tunnetega toime tulla ja lisaks sellele ta ei ole enese või ka kõige selle eest, mis talle osaks pannakse, nõus vastutust võtma.

Tunnetekarusselli kasutav inimene on Laps, kes vajab täiskasvanut/ teist inimest, kui iseendale kasutada olevat lisa võimalust ning vajaminevat lahendust. Enese algusest alates saadavad inimest tema tunded – need on sõnumitoojad, mis ilmutavad ennast, kui on olemas, sageli eluliselt oluline, info. Tunded toovad kaasa ärevuse ja rahutuse siis, kui laps ei mõista ise ennast ja/ või temaga ei arvestata. See tähendab, et tal on vajadus Olulise Teise järele, kes aitaks tal tõlkida enesega toimuvat ja mõistaks tema poolt edastatavat infot.

Oluline Teine aitab saavutada vajaminevat tulemust/ lahjendada seda, mida on liiga/ ära kaotada seda, mis on vale. Oluline Teine tagab, lisab, muudab, vähendab, kaotab ja korvab – teeb elu, ühes segase ja häiriva tundega, võimalikuks.

Kui Laps mõistab, et ta on teisest sõltuv – teine on temale eluliselt oluline, kuid see oluline isik ei arvesta lapse infoga ega toeta teda vajamineval moel – vastupidi – selle teise käitumise, valikute, otsuste tagajärjel ilmnevadki tunded, millega laps toime ei tule ja see teine ei võta vastutust, vaid kõik jääb lapse kanda. Seda kõike on rohkem, kui laps üksinda taluda jaksab.

Äraspidisel moel saab just sellest teisest see, kes on olulisem iseendast – see teine peab alles jääma ja kohal olema – see teine peab õige olema. Sellisel lapsel kujuneb välja ebaterve tähelepanu vajadus – tema jaoks õige tähelepanu vajadus – tema jaoks õige tunde tagava tähelepanu vajadus.

Vajaminev tunne tähendab enese jaoks eluliselt olulist infot, mis toob kaasa vajamineva emotsionaalse seisundi – vabaduse, kerguse, loovuse, õnne, rõõmu, rahulolu, turvatunde. Lapsega on kõik hästi. Vale tähelepanuga kaasneb tunne, mida soovitakse vältida - see on soovimatus võtta vastu tunde poolt edastatud info, mis juba muutis/ järgnevas hetkes muudab midagi olulist pöördumatult teiseks.

Valeks tundeks nimetatuga seonduv emotsionaalne seisund tähendab raskust, häiritust, kurbust, viha, solvumist, raevu, kaotust jne – see on meeletu kogus infot, millega tuleb tegeleda – see on raske ülesanne, sest vastu tuleb võtta teadmine, et tulemus/ olev, mida enam muuta ei saa, on juba käes.

Just sellepärast, et anda endale aega ja vahele panna puhver, kasutab Laps tunnetekarusselli tehnikat - ta pööritab seda kõige selle enese poolt loodud energiaga, mida on vaja ära seedida. Ta loob karusselli, et haarata sellesse Oluline Teine – anda talle märku endaga toimuvast, edastada talle enda ja Olulise Teisega seonduvat – mil moel Oluline Teine teda puudutas/ mõjutas ja, millisena kogeda oli ja, mida laps, selle asemel, teiselt ootas/ ootab.

Emast/ Isast, kui Olulisest Teisest sõltuv – emotsionaalne sõltuvus seob valedel alustel – inimesel on vajadus selle teise järele, kes on õige ja olemas, kes tunneb sama ja mõistab, kes lahendab ja vajadusel muudab. Emotsionaalse tasakaalustaja/ lahustaja vajadus käib kaasas inimesega, kes vajab enese toetajat ja mõistjat – vajab seda, kes on tema tugevus ja võtab vastu saatuselöögid ning, kes tõlgendab teda ajal, mil tema ise ei ole piisavalt iseseisev ja enesest teadlik ning, mis peamine - tagab vajamineva tähelepanu - tagab vajamineva tundeinfo selle hetke muutmiseks, mil valeks nimetatud tunne on ennast ilmutanud.

Emotsioonidest ehk tundeseisunditest sõltuv inimene on teiste inimeste poolt mõjutatav ja tema ise proovib teisi mõjutada. See inimene vajab teisi, et ennast hästi ja õigena tundma panna. Ta vajab, et teine näeks teda sel moel nagu ta tahab enese sees kogeda ja ise ennast näha – ta jagab enese kohta käivat infot – ta annab teada, et vajab kaastunnet, toetust, tunnustust, armastust – teise inimese õige tähelepanu kogus ja kvaliteet on olulised - teise silmade, hääle, keha ja sõnade kaudu edastatav paneb inimest ennast hästi ja toetatult ning armastatult kogema.

Emotsionaalselt sõltuv inimene on teise, kuid ka enese tunneteväljendustest ebatervelt mõjutatav. See on erineva info üleküllus, mille vastuvõtmisega ja tõlgendamise ning selle alusel edasise tegevuse valimisega toime ei tulda. Teise tunded löövad paigast – teise tunnetega kohtudes kaob enese selgus, kus ja milles ollakse ise, kus on teine – mille eest teine vastutab, mille eest ise. Enese ootamatult ilmnenud tunded löövad tasakaalust välja – kaob enese selgus ja kogetav näib uppumisena/ õhuta jäämisena – vaja on väljapääsu – uue info pealevoolu lõpetamist ja häirivalt kogetava emotsionaalse seisundi lõpetamist.

Tunnetekarussell tähendab toimuva lõhkumist ja sellesse segaduse loomist – tähelepanu püüdmise/ katkestamise/ ümber suunamise katseid – elus näeb see välja sel moel, et kommunikatsioon käib tunnete keeles – enese sees ja kahe vahelises ruumis toimuvast õhkuahmivad inimesed vastavad tunnetega tunnetele - minnakse samale, kunagise Lapse, tasandile ja antakse samasugust mitteselget, alateadlikku ja moonutatud infot, kui Laps seda kunagi tegi, ja toimitakse ise energiana ja nõtkutakse teise energia ees ning oodatakse kohale täiskasvanut/ sunnitakse teist Olulise Teise rolli.

On jama, sest kasutatakse energiat ja selle muundamist jõuks, selle asemel, et mõistes ennast ja toimuvat, väljendada end selgelt ja arusaadavalt ning, segadusest välja astumiseks, lahendust otsivalt. Emotsionaalne purse tähendab enesesse vangi jäänud energia vallandamist ja oleva/ toimuva, kui vale, lõhkumist – ühine Meie kaob ja sageli kaob ka inimlik inimene.

Muuda ennast/ vaheta ennast/ kontrolli ennast, et minul oleks Sind kogedes, ise ennast hea kogeda – suureks kasvanud Laps ei ole enam laps ja teine inimene ei ole tema Ema/ Isa – tunnetekarusell on nii enese, kui ka teise inimesega manipuleerimine ja nii enese, kui ka teise inimese vähendamine, et tagada enesele vajalik tunne – see on enese ja teise kasutamine enese huvides.

Täis kasvanud inimene ise tegeleb endaga – tema teeb pausi ja laseb lool selgineda – ta loob endale põhja ja eraldab ennast teisest – kes on tema, kes on teine/ mida ja, miks tunneb tema ise - ta kasutab teadlikult täiskasvanud inimese tasandit - ta kuulab, vaatleb, küsib, arutleb - ta seisab enesena, kuid vaatab ka ennast kõrvalt - ta otsib põhjust - seda infot, mis lõi teda tasakaalust välja. Ta võtab selle info, kui reaalsuse vastu.

Sel moel selgub, mis on enese pealispind, toimuvaga kaasnev, möödunu mõjutused, tähelepanu äratamiseks valitud. Sellele teele ei ole vaja teist inimest, et olla enesega kontaktis ja iseenda emotsionaalse seisundiga tegeleda. 

Teise inimese emotsionaalne väljendus ei ole inimese vastutus ega süü – ta teab, et tema on teise loos osaline, kuid ta ei vali teist enese asemel - ta saab olla teisele toeks ja mõista teda - teha seda ka ainult enese sees ja oma samme valides. Alles siis on võimalik teisega selle tasandi kontakt luua ja seda hoida, kui teine on võtnud enesega toimunu eest vastutuse iseendale ja on valmis, enesega seonduva, selge info edastamiseks ja, inimese poolt edastatud, info vastuvõtmiseks ning mõlemale sobiva lahenduse leidmiseks.

Mõistetav ja loogiline, kuid möödunu jäljed viivad ajas tagasi ja üsna sageli leiab inimene ennast teelahkmelt, kus ta saab valida ainult ühe ja talle tundub vajalik olevat jätta enese tee ja valida teise inimese oma ...


Marianne

25.10.2024.a


Kommentaare ei ole: