neljapäev, 27. juuni 2024

Enese ankur IV – Mina ei olnud Mina - Konstellatsioon

 


Ise ennast ei näe – teised näevad ja teised saavad öelda, milline inimene väljastpoolt vaadatuna on ja kogeda tundub. Teised on teinud ja teevad seda, suure entusiasmiga, edasi ja inimene ise on sellele kaasa aidanud – ta on nendega nõustunud ja võtnud nende poolt valitud näiteid ja väiteid tõena ning lisaks sellele kujutanud nende silmi enda kõrvale ka siis, kui neid ei ole vahetus läheduses või kui ongi, siis ei ole sel moel vaatamas – sel moel on saanud olema Mina, kelles on inimest, kuid Kes ei ole tema mina.

Enese sees tõeks usutavad väited - Ah, tema ütles seda ja teist, st mina olengi selline! – Ah, tema ütles nii ja naa, st mina ei olegi seesugune! - Ah, tema vaatas sel ja teisel moel, st mina olengi naasugune! - Ah, tema vaatas mind sellise pilguga, st mina ei olegi soovitu! Sel moel saab joonistatud enese sisse enesest loodud kuvand – kui mina tõlgin teist, siis mina olen selline.

Teise poolt lausutu - Ah, Sina oled selline! Ah, Sina teed sel moel! Sina alati! Sina kogu aeg! Sina jälle! Sina mitte kunagi! Sellepärast, et Sina oled selline!!!!! – sellise sellisena olemine tähendab karistust enese pärast, enese kaotust, iseenda hülgamist.

Vahel on sõnad nagu pihta käivad löögid ja tõuked – Sina oled selline! – Sina ei ole selline! – Mina ei taha Sind sellisena! – Mina ei vali Sind sellisena! – Mina ei näe ega vaata Sind sellisena, et mina tahaksin/ saaksin Sinuga koos olla. Ma ei õpeta ega näita, et Sina saad ja kuidas Sina saad valida, et mitte olla sellisena nagu minule ei sobi, sest siis mina ei saa öelda Sinule EI!

Vahel on inimes(t)el olemas kindel eesmärk – kellestki teisest luuakse kuvand, et saada enesele midagi lisaks – selle nn pupe autoril on isiklikud tunded/ vajadused/ eesmärgid, mille nimel ta oma töö ette võtab. Ta manipuleerib tähelepanuga – ta soovib/ vajab enese jaoks muutust või tahab vältida muutuse ellu viimist enesega seotud keskkonnas – ta tahab säilitada/ vältida/ saada enesele positsiooni ja tähelepanu – kindla rolli kindla tunde kogemiseks – võrdlus, enda poolt loodud teisega, peab selle tagama.

Näited ja väited tõestavad olemas olemist – neid jäädakse uskuma ja neile lisatakse juurde – kasvatakse suuremaks ja elusaks – pupe samastatakse inimesega ja temale osutatakse tähelepanu nii nagu ta oleks see, kes ta ei ole või on ainult osa temast osavalt näidatuna. Enese teisikusse jäädakse uskuma ja kinni – on raske näha ja tunda ennast iseendana, kui vahetus keskkonnas osaks saav kinnitab enese teisiku päriselt olemas olemist.

Tõeline väljakutse on selliste inimestega ühes luua ja väljenduda ennast iseendana – ei sellena, keda teised kõnetavad ja näevad, vaid sellisena, mis ja kuidas on enese ehe looming. Pikaajaline ning lähedaste ja vältimatutes keskkondades ühes olnute poolt teostatud eesmärgipärane nimetamine ja elavana ette kujutamine saavad harjumuseks ja võivad kujuneda uskumuseks – tõeks enese kohta.

Selle pupega on üks huvitav lugu – see ei muutu, sest seda ei muudeta – sellele lisatakse juurde, et veelgi võimendada ja täpsemalt nähtavaks luua seda – mida/ millisena/ kuidas soovitakse näidata. Selles töös ei ole vahet mööda läinud ajast ega teekonnast, mida ja kuidas inimene on käinud – seda nagu ei olekski olnud – tegelikkus ja pupe on ühel ja samal ajal ühes ja samas kohas, kuid nad ei ole samad.

Inimene võib ja saab iseenda käest küsida, et miks ta ei liigu edasi ega oska näha enese teed – kuvand temast on püsinud paigas – tema on selle iseendaga samastanud – see ei ole muutunud – tema ise ei ole seda muutnud. Inimene on oodanud, et teised muudaksid teda – seda teda, keda nad näevad ja näitavad – siis alles saab tema olla see muutunu - ehk ka lähedasem enesele tuttavamale iseendale.

Kuvandi vajajad ei anna võimalust muuta ega muutuda – nad ei taha ennast muuta ega muutuda – see, teisest loodud Kuvand, on koht, kust nad saavad ammutada enese jaoks energiat – kasvatada ennast selle teise arvelt – see on olulise tähelepanu nautimise/ tagamise võimalus.

Kuvandina kujutatule ja temaga seotutele ei anta infot, tema enda kohta, ausalt ja ehedalt – seda ei valita näha ega näidata, sest tunded ja vajadused segavad. Talle ei anta ka seda infot, et ta saaks valida, kuidas ja mil moel teistega ühes olles nendega arvestada. Selle asemel reageeritakse nii nagu tal oleks see teadmine olemas olnud ja seeläbi meelega olnud/ teinud – olnud vale.

Kuvandi loomise põhiline eesmärk on sõnum - „Sina, iseendana, ei ole väärt minu kõrval seisma – mina ise ja minu teod, Sinuga võrreldes, on paremad/ õigemad. Ma ei taha, et Sind nähtaks Sinuna/ Inimesena, sest kui Sina saad endale parema kohtlemise/ tulemuse - siis see on ebaõiglane – mina näen pealt, kuidas olen vähem ja väärtusetu või halb ja vale.” See on rollide maailma võitlus kindla rolli nimel ja pärast – rolli ja sellega seonduva enesele kindlustamise võimalus.

***

Konstellatsioon

Mina ei ole see, kellena mind näidati/ näidatakse/ usun enda nähtavat – olen see, kellena ja millisena mina olen. Küsimus, miks minuga ühes olles ei valita näha ja näidata mind minuna, ei peitu selles, kes ja milline olen, vaid teise valikus enese jaoks. See Kuvand seal ei ole minu väärtus inimesena, vaid tolle teise vajadused, tunded, eesmärgid – millegi nimel ja millegi jaoks.

Kuvand on eksami koht – näe ise ennast – ära vaata ega mõõda ennast välises osaks saava tähelepanu järgi – näe enese sees ise ennast ja enese teed – tea ise, kes ja milline oled.

Vali, ennast esindama, ennast kujutavad kivid/ esemed/ värvid – loovust, liikumist ja vabadust väljendavad vormid. Vähemalt 4-5, kuid võib ka rohkem, kui pihku mahub. Vali mingi ese/ kivi/ värv esindama Kuvandit – seda teiste ja Sinu enda ühist loomingut Sinust.

Hoia iseenda esindajaid oma vasakus käes – vaata lähedalt, milline Sa oled – liiguta neid ja pane tähele liikumist ja muutumist. Sa võid võtta ja mõne kõrvale tõsta ja mõne juurde lisada – muutused on võimalikud – miski ei seisa paigal ega ole täpselt sama. Iga liigutus muudab asendit ja varjundit. Sa oled elav ja Sina ise valid – kuidas ja mil moel Sina olemas oled.

Pane Kuvand maha või millegi peale – Sa näed selle hallust ja paigal seismist – see seal ei ole Sina. Parema käega, üks haaval, tõsta Kuvandi juurde nende inimeste esindajad, kes kunagi ammu või ehk ka tänases ajas on kirjeldanud/ näidanud/ tõestanud/ nimetanud millisena Sina oled nende tõlgenduses ja etenduses.

Tõsta, järgemööda, Kuvandi kõrvale kõik need – erinevas astmes sugulased, kaaslased lasteaiast/ koolist/ õuest/ ringidest, õpetajad, toredad täiskasvanud, kes on valinud Sind näha ja näidata sellisena, kes Sa tegelikult ei ole. Kes on teinud seda eesmärgipäraselt, et tagada enesele vajaminev Sinu arvelt. Kes näitasid, et on olemas selline Sina nagu Kuvand seda on olnud – nende tunnete, vajaduste, eesmärkide, sihtmärkide põhjus.

Nimeta inimene, vali talle esindaja ja tõsta ta Kuvandi juurde - anna talle sellest tagasi see osa, mille tema lõi olema. Ütle – See ja see – võta tagasi see, mis ei ole Mina ega Minu – mina annan Sinule tagasi Sinu loomingu.

Vali järgmised inimesed ja nende esindajaid seni, kuni oled enese jaoks olulised ära nimetanud. Seejärel tõsta Kuvandi juurde ka mingi hulk nimetuid – mälestustesse kadunuid, kes ka said anda oma osa selle Kuvandi sündimiseks.

Seejärel seisa avatud akna ees või mine õue ja puhu parema käe peopesalt lendu nimeliselt teele saates – see ... on Sinu osa Sinule – see ... on Sinu osa Sinule jne. Tee seda senikaua, kuni nimed otsa saavad.

Konstellatsiooni ajal tunneta ja vaata ennast, liiguta enese esindajaid oma peos – ütle ja näita enesele – see olen Mina – mina muutun ja olen muutuv, vahelduv ja valikuid tegev – mina õpin oma kogemustest ja sünnin uues hetkes – ma olen see ja selline, kes ja milline ma olin ja ei ole olnud.

***

Konstellatsiooni lõppedes astu vana koha pealt ära. On hea, kui helistad tiibeti kellasid või kasutad muud heli tekitavat vahendit ja liigud, heli tekitades, enese puhastamiseks nö mööda iseennast alt üles ja alla ning ka esindajate ja välja kohal. Võid nad jätta veel mõneks ajaks paigale. Pese käed voolava vee all. Joo vett või teed. Võid Kuvandi ära visata või sellega midagi muud teha, kui võimalik põletada, kuid näiteks ka seda muuta - värvidega värvida või sellele, midagi juurde kleepida/ sellest midagi muud meisterdada. Leia endale tegevus/ anna endale võimalus väljenduda iseendana ja näha iseenda loomingut. Kõneta ennast peeglis iseendale silma vaadates - kohtu eheda iseendaga.


Marianne

27.06.2024.a

Kommentaare ei ole: