esmaspäev, 7. oktoober 2024

Enese elust enesele valitud kogemused

 


Karma ehk saatus ehk kogemused – inimese poolt jäetud jäljed. Inimene astub enese jälgedes – tegemist on rollide ja osade vahetusega – nüüd on tema enda kord ise kogeda ja ise läbi kõndida - Mina ise valisin enese elu – Mina ise lõin endale kogemused, mida ja kuidas järele proovida.

Ei ole õiglane, sest mina olin siis ... - aga mina ei osanud siis ... - aga teine ise – tema ju ise oli ja tegi ka – miks mina!!!!! Senikaua, kuni inimene protestib vastu ja peab olevat/ enese osaks saanut enese vastu tehtud ülekohtuks – ta ei ole oma kogemust vastu võtnud. Inimese teekond on mõista - tema osaks on kogeda seda, kuidas ja mil moel on, kui temaga käitutakse sel samal moel nagu tema ise on seda teinud. Inimene saab kogeda seda, kuidas oli teda ja temaga seonduvat kogeda.

Inimesel tuleb tunnistada tõtt - mina ei ole ju alati selline olnud, kui tänases – mina ei ole alati mõistnud/ arvestanud/ hoolinud – olen olnud ülekohtune ja altvedaja, infoga manipuleeriv ja teisele osutav jne. Inimesel tuleb tunnistada - mina ei ole parem sellest, keda olen hukka mõistnud või keda mõistmatuks nimetanud – me ei pruugi olla täpselt samasuguseid tegusid teinud, kuid teist inimest olen ka mina ise vähendanud.

Järgmine kogemus saab tulla, kui inimene jõuab selleks sobivasse kohta – siis on aeg kohtuda enese elust valitud kogemustega. Mitte kellelegi pole kaevata ega nullist alustamist paluda – ikka see Mina Ise – inimene taaskohtub kogemustega, milles tema ise rikkus kellegi piire, tema ise jättis vastutuse võtmata, tema ise ei taastanud tasakaalu, tema ise vähendas kedagi – sai midagi rohkem ja kellegi teise arvelt.

Inimene on üks huvitav mutukas – on hetki, mil ta soovib või tunneb rõõmu ja rahulolu sarnast head meelt, kui üks teine inimene kogeks/ on kogemas vastukäimist ja takistusi. Inimesele tundub, et siis saab õiglus jalule seatud, kui teise osaks saab õige ja vajalik kogemus – siis kogeb too, kuidas on olla see, kellele astutakse vastu ja, kes tunneb ennast vähemana ja, kes peab rohkem, kui oleks tahtnud ning, mis peamine – tolle osaks saavad erinevad tunded.

See, teele lähetatud soovmõte, tähendab tasakaalust välja jäänud loos osalejale „head” soovimist – koge ise, siis mõistad, kuidas on, kui Sinu endaga toimub vahetult. Oli olnud hetk, mil sõnad ei aidanud, kohal olemine ei aidanud, iseendast ei piisanud – vahetu kogemus annaks võimaluse justkui lugu muuta – teisele osaks saav näib vähendavat enese tundeid ja tasakaalustab lugu - ei ole ainult mina - on ka teisel/ toimub ka teisega.

Iseenesest on see huvitav mõte, kui arvestada, et tunded on enese info ja iga inimese maailm on erinev ja oskused/ ressursid tunnetega tegelemisel ka ning sarnane kogemus ei pruugigi olla raskus, vaid põnev väljakutse ja parim võimalus enese jaoks.

Ometi on sõnal jõud ja energia tugevusega lähetatud soovid saavad täide minna, kuid need ei vabasta sõnumi saatjat enese tunnetest ja iseendast. Solvunud ja haiget saanud Laps on see, kes soovib teisele sama kogemust – see on karistus ja lahendus, kuidas anda endaga seotud täiskasvanule teada sellest, kuidas Laps ennast tunneb – kui vanem muidu ei mõista, siis sel moel ta peab aru saama ja siis ta oskab last kuulata ning mõistab teda õigesti kohelda.

Teisele soovitud kogemus läheb täide – Laps saab võimaluse kogeda seda, miks Vanem valis oma lahenduse, käitumise, väljenduse, mida Laps ei mõistnud – suureks kasvanud inimene saab võimaluse seista, sarnases hetkes, et mõista oma vanemat – tuleb välja, et ei olegi nii lihtne valida oma samm ega olegi nii kerge seista samasuguse kogemusega ühes.

Mitte miski ei ole eksitus ega vale – saadan teele valguse – ma mõistan enese kogemust – mõistan seda, mida see minule öelda tahab – saan aru, miks mina ise valisin ja, kuidas endas/ ennast kogesin - saan aru, miks teine valis ja, kuidas ennast tundis, kui koges - võtan vastutuse, oma osa eest loos – mul on kahju, et teisiti ei osanud ja ise endale tundesideme lõin.


Marianne

07.10.2024.a

Kommentaare ei ole: