kolmapäev, 27. veebruar 2019

Miks Mina olen, kui minust ei jää jälge





Kui laps on väike ja ta õpib alles ennast tundma, siis vaatab ta neid, kes on tema kõrval. Ta vaatab neid, kellest ta tagasi peegeldub, sest teiste sõnad ja pilgud on need, mida ta usub, et need nimetavad ja määravad teda, sest kui lapsele nii öeldi või teda selliselt vaadati, siis järelikult on see tõsi ning see sõna saab tema nimeks ja pilk saatjaks teele -

... muidusleivasööja ...

on see,
kellest pole kasu,
kes ei tooda
ega väärtust lisa.
Muiduleivasööja on see,
kellest pole rõõmu
kelles vaadates ilu.
Ta on koorem,
kohustus, keda taluda,
enda õlgadel kanda,
talle peab andma,
teda peab üleval pidama,
teda on vastik vaadata,
teda ei peaks olemas olema,
sest ta saab teiste arvelt
ning see, kes annab
jääb ise ilma.
Talle peab enese oma
ära andma,
midagi vastu saamata,
sest see, mida
muiduleivasööjal on anda
või mida ta teeb,
sellel pole tähtsust
ega kübetki väärtust,
sest seda ei ole kellelegi vaja.

... ja laps tunnebki, et on teiste armust ja arvel elamas, tal endal ei ole väärtust ega tähtsust, sest tema vaataja silmades on – „Parem, kui teda olemas ei oleks!” Laps tunneb hirmu, et ta elab võlgu, kuid ta ei saa end kaotada ega olematuks muuta, sest ta elab ja on. Kuidas ja kust leida õigustus olemas olemiseks, kui tal ei ole olemas ega Maailmale andmiseks mitte midagi muud peale iseenda. Temas on uskumine, et kõik oleks ja kestaks paremini edasi, kui ta kaoks, siis ei jääks märki ega tühja kohta, sest ta oli alati üle, ajutine eksitus, kelle järele puudus vajadus.

Mina oli siin enne Sind,
et Sina saaksid tulla
ja olemas olla.
Sa pead mind tänama,
mulle tänulik olema!”

... kuid ometi pole ükski tänu kunagi piisav ...

Ma ei saa teda olematuks muuta,
kuid ma võin teda vihata,
et saada jõudu
oma elu elamiseks!”

... aga viha kasvatab sõna, mille saab jõuga enese seest lapse pihta heita ...

Kui teda poleks olnud
siis oleks mulle
Vabadus alles jäänud!”

Laps tundis, et talle ollakse võlgu, sest ta pidi elama koos inimesega, kes teda ei tahtnud. Laps uskus, et ta tuli teiste jaoks, aga neil polnud teda vaja. Laps tuli õppima iseenda jaoks ja pärast, kuid ta jonnis, sest teadis, et tema sammud joonistavad liivale mustri, mis kustub lainetes ja kaob tuulehoogudes – temast ei jää jälgi, et kord ta oli ja käis ning see teadmine oli nii raske taluda. Kogu tema olemas olemise aeg kaob kord olematusesse ning kõigele, mis läbi käidud, olnud ja tehtud ei jää nime, kuid ometi - „See olin Mina!” ja „See oli Minu elu!”

Laps tunneb üksindust,
mitte üksi olemist
ega eraldi seismist
vaid inimeste hulgas
üksikuna olemist.
Ta ei näe ega tunne seda,
mis on tema tasu
olemas olemise eest.
Tal on vaid käed,
mis panna enese ümber,
et ise ennast kallistada,
et ise ennast hoida,
et ise ennast armastada,
kui Maailmas on külm
ja ta seisab üksinda.

Kui laps ei ole väärtus teistele, siis milline on tema väärtus tema enese jaoks? Milline mõte ja sisu on tehtul? Kelle pärast ja jaoks ta on ning hingab? Kellele ja miks ta oma olemas olemise õigust peab tõestama?

... seda kõike, mis oli ja on
ei oleks juhtunud ega olnud,
kui last poleks olemas olnud!


Marianne

27.02.2019.a



Kommentaare ei ole: